Gat adoptiu

‘Prioritat nacional’, ¿complicitat o concessió?

1
Es llegeix en minuts
‘Prioritat nacional’, ¿complicitat o concessió?

L’expressió prioritat nacional apareix quatre vegades en el document de 23 pàgines que recull el pacte del PP i Vox a Extremadura. No és, per tant, la columna vertebral de l’acord de governabilitat, sinó que sembla més aviat una picada d’ullet simbòlica, una concessió retòrica destinada a marcar perfil ideològic sense alterar-ne substancialment el contingut. Però la tria de les paraules no és mai innocent i el text introdueix un marc mental que distingeix entre ciutadans en funció del seu origen, condició o situació legal. En aquest sentit, la crítica feta per la presidenta de Madrid, Isabel Díaz Ayuso, és significativa perquè apunta a una incomoditat de fons en el PP, tot i que en realitat el gir ideològic a Génova ja es va produir fa uns mesos.

Notícies relacionades

Parlar de prioritat nacional en l’accés a determinats serveis o polítiques públiques obre la porta a una jerarquització que xoca de ple amb els fonaments de l’Estat de dret. Fins i tot si la seva aplicació pràctica fos limitada o difusa, com el redactat de l’acord sembla entreveure, la seva inclusió en el document legitima aquest discurs. L’expressió apareix primer vinculada a l’accés a l’habitatge protegit i posteriorment a l’obtenció de totes les ajudes, subvencions i prestacions públiques. Però tant en un cas com en l’altre s’apunta a l’empadronament com la fórmula per certificar l’arrelament del sol·licitant. I aquí hi ha la clau, perquè a Espanya el padró és simplement un registre municipal independent de la situació legal de residència. Per tant, s’haurà d’esperar a l’aplicació de l’acord per saber-ne l’abast veritable.

Mentrestant, Vox ha tornat a la cleda, assumeix el paper de soci subordinat del PP –l’acord a l’Aragó també està molt avançat– i deixa de ser el partit que impugna el sistema a l’integrar-s’hi. L’avenç de la legislatura a Extremadura indicarà si Vox s’ha sortit amb la seva a l’imposar al PP la seva agenda ideològica o si, com sembla, ha sigut Feijóo qui ha aconseguit domesticar Abascal.