28 set 2020

Anar al contingut

Aeroports

La Generalitat no aconsegueix que Ryanair renunciï a tancar Girona

Una delegació del Departament de Territori es desplaça a Dublín per negociar directament amb l'aerolínia irlandesa

Gabriel Ubieto

La Generalitat no aconsegueix que Ryanair renunciï a tancar Girona

La delegació del Departament de Territori i Sostenibilitat enviada a Dublín aquest dilluns no ha aconseguit que Ryanair reconsideri públicament la seva decisió de tancar la base a Girona. Així ho han reconegut des de Territori en un comunicat de premsa, en què, no obstant, es resisteixen a donar per definitiu el tancament. La Generalitat intentarà buscar en els pròxims dies la complicitat del gestor aeroportuari, Aena, per augmentar la pressió sobre Ryanair.

El secretari d’Infraestructures i Mobilidad, Isidre Gavín, i el director d’Aeroports de Catalunya, Jordi Candela, han encapçalat la comitiva que s’ha desplaçat fins a Irlanda per negociar amb el conseller delegat de la companyia, Eddie Wilson. Ryanair ha declinat parlar en concret de Girona i s’ha remès a informar la Generalitat que el tancament de bases respon a un pla estratègic a nivell europeu. Actualment, fins a un total de 164 treballadors poden perdre la feina si s’oficialitza la clausura.

Fonts del Departament de Territori es resisteixen a donar per definitiu el tancament de Girona i traslladen que "exigiran" a Aena que s’afegeixi a les negociacions per intentar revertir la situació. Ryanair encara no ha registrat formalment cap expedient de regulació d’ocupació (ERO) per iniciar oficialment el procés d’acomiadament col·lectiu necessari per al tancament de les bases. En comunicats anteriors enviats als treballadors dels centres assenyalats (a priori tres bases de les Illes Canàries i una altra de Girona), l’aerolínia va fixar el 8 de setembre com a data de constitució de la comissió negociadora amb els representants legals. 

60 milions en subvencions

"No podran fer el que vingui de gust", ha declarat el conseller de Territori, Damià Calvet, en una entrevista a TV-3, hores abans de la reunió. S’ha de recordar que Ryanair percep anualment una suma econòmica en ajuts a la promoció turística de Girona, que es renova anualment i es mesura en funció dels passatgers que viatgen amb l’aerolínia des de Girona o cap a aquest aeroport. Des de la firma del primer conveni el 2003 l’aerolínia 'low cost’ s’ha embutxacat un total de 60 milions d’euros, segons dades de Territori, i l’actual acord encara té un any de vigència.

Aquests 60 milions, segons càlculs de Territori, han atret fins ara una despesa turística de 500 milions. Fonts del Departament han explicat que l’aerolínia seguiria rebent, mentre duri el conveni, diners públics encara que oficialitzi el tancament de bases. Això és a causa que el pacte no està vinculat al fet de tenir base o no, sinó en funció dels passatgers que atreu.