13 d’ag 2020

Anar al contingut

'Informe anual'

El Banc d'Espanya planteja superar l'exigència d'unanimitat en el Pacte de Toledo

L'organisme considera que amb un "ampli consens" n'hi pot haver prou per a la reforma de les pensions

La recuperació econòmica no s'està traduint en menor desigualtat de rendes, admet la institució

Rosa María Sánchez

El Banc d'Espanya planteja superar l'exigència d'unanimitat en el Pacte de Toledo

El Banc d’Espanya insisteix en la necessitat d’una reforma "de pes" en el sistema públic de pensions per garantir la seva "sostenibilitat" mitjançant l’adopció de mesures "tant en els ingressos com en les despeses" i que també redundi en "un allargament de la vida laboral" i en més transparència del model. 

Aquestes són algunes de les línies generals que el regulador incorpora en el seu 'Informe anual' sobre el 2018, difós aquest dilluns. Fonts de l’organisme consideren, a més, la conveniència de no fer descansar les decisions en l’exigència "en un consens absolut en el Pacte de Toledo", la comissió parlamentària encarregada de la reforma del sistema de pensions. "N’hi hauria d’haver prou amb obtenir un consens ampli, per evitar els bloquejos", reflexionen en l’organisme.

Al final de la Legislatura passada l’ampli acord assolit en el Pacte de Toledo sobre les línies mestres de la reforma va quedar frustrat per la negativa d’Units Podem a assumir l’esborrany en el qual s’havia treballat. Les dificultats per aconseguir unanimitat poden ser fins i tot més grans en un Parlament cada vegada més fragmentat i polaritzat. Per això, des de l’organisme regulador que presideix Pablo Hernández de Cos se suggereix la conveniència de "no fer descansar el Pacte de Toledo en l’exigència d’un consens absolut".

Mecanismes automàtics

Des del punt de vista del Banc d’Espanya, la recent desactivació dels dos mecanismes d’ajustament del sistema de pensions que s’havien adoptat en les reformes del 2011 i el 2013 (factor de sostenibilitat i índex de revaloritzaciófa més urgent l’acord d’altres mesures alternatives de caràcter automàtic que tornin a encarrilar els comptes, "i que siguin equitatives des del punt de vista dels costos i els beneficis que comporten per a les diferents generacions", segons figura a l’'Informe anual'.

El progressiu augment de l’edat mitjana de la població espanyola i, per tant, "del votant mitjà", tampoc aconsella demorar més i més les reformes, s’adverteix, ja que això va en contra d’una consideració més gran de les reformes a favor dels més joves. S’estima un augment de l’edat mitjana de la població espanyola d’almenys cinc anys (de 43 a 48 anys) entre el 2018 i el 2050.

Desequilibris i demografia

Per al Banc d’Espanya, la sostenibilitat del sistema de pensions i la seva necessària reforma constitueix un dels elements necessaris per contribuir a la consolidació dels comptes públics (un dels desequilibris més grans de l’economia espanyola) i prolongar l’actual fase alcista de l’economia.

L’'Informe anual' l’emmarca, a més, dins de l’ampli capítol en el qual reflexiona sobre les conseqüències econòmiques dels canvis demogràfics.

"Les estimacions més recents anticipen un increment significatiu de la despesa pública en pensions, sanitat i cures de llarga durada derivat del substancial augment previst en la taxa de dependència, que fins i tot en les projeccions demogràfiques més optimistes passaria del 25% actual a superar el 50% (del PIB) a mitjans del present segle", s’afirma.

Llars vulnerables

L’‘Informe anual 2018’ s’articula en quatre blocs. Els dos primers fan referència a “L’economia espanyola davant de l’entorn global incert” i a “Els determinants de la baixa inflació a la UEM i a Espanya”. Un tercer bloc analitza "el disseny de la política monetària a mitjà i a llarg termini" i el quart, "Les conseqüències econòmiques dels canvis demogràfics".

La vulnerabilitat d’algunes llars com a conseqüència de la baixa taxa d’estalvi i del repunt de l’endeutament és un dels riscos que amenaça la recuperació de l’economia espanyola. "Algunes llars poden ser excessivament optimistes a l’hora de prendre les seves decisions de consum", s’adverteix, en al·lusió, sobretot, als de rendes més baixes

Altres factors de risc, a banda del dèficit estructural, tenen a veure amb "l’elevada dependència financera de l’exterior" i amb "el risc de reversió d’algunes reformes que han resultat eficaces per afavorir l’actual recuperació", apunta el Banc d’Espanya en al·lusió als capítols laboral i de pensions sobretot.

Escassos avenços davant la desigualtat

En la seva anàlisi, el Banc d’Espanya arriba a la conclusió que, malgrat la recuperació econòmica, no hi ha hagut avenços en la correcció de la desigualtat en termes de renda per habitant. Sí que hi ha hagut alguna reducció de "desigualtat en les rendes salarials", impulsada per la pujada del salari mínim. No obstant, no hi ha hagut millores davant "la desigualtat total en termes per càpita" i això s’explica per la persistència d’una elevada taxa d’atur i la caiguda de la cobertura de les prestacions públiques mentre que, a l’altre extrem, les rendes més altes, s’han vist més beneficiades per rendes derivades de l’autoocupació o de caràcter financer.

La renda bruta de la llar per càpita del 10% de les llars més riques és avui 6,35 vegades superior a la del 10% més desfavorits. El 2008 aquest múltiple era una cosa menor, del 5,27, d’on es desprèn que aquest índex de desigualtat ha augmentat en els deu últims anys.

Per avançar en una recuperació més sostenible i equilibrada, el Banc d’Espanya planteja avançar en la qualitat de l’ocupació –proposa fer més atractiu el contracte indefinit–, contra la desigualtat salarial –per la via de millorar l’ocupabilitat dels col·lectius més desfavorits– i en l’accessibilitat a la vivenda de lloguer. En aquest punt, l’organisme es mostra contrari a limitar el preu de les vivendes llogades "ja que, segons l’evidència internacional, aquest tipus de mesures no només redueixen l’oferta, sinó que també poden afavorir un deteriorament important dels immobles.

.

Sense evidències sobre el salari mínim

El Banc d’Espanya constata una certa recuperació dels salaris el 2018 (tot i que van tornar a perdre poder adquisitiu). "Aquesta tendència a l’acceleració salarial ha continuat en els mesos inicials del 2019", s’apunta, amb increments mitjans del 2,2% en els convenis col·lectius revisats. "De cara al futur, es pot esperar que es prolongui l’evolució gradualment més expansiva dels salaris", pronostica.

Almenys de moment, la pujada dels salaris no sembla que s’estigui traslladant als preus. La inflació continua feble i el Banc d’Espanya constata que, seguint el que sembla ser un "factor sorpresa" a tots els països desenvolupats, el seu efecte està sent absorbit en bona part contra els marges empresarials.

En els moments més durs de la crisi, la caiguda dels costos laborals no es va traduir totalment en una rebaixa de preus, "la qual cosa va permetre un augment important dels marges empresarials en l’esmentat període", es diagnostica. Aquest "matalàs" és el que pot estar sent utilitzat ara per absorbir la pujada dels salaris sense afectar significativament els preus

Pels altres, el Banc d’Espanya continua sense tenir evidències clares sobre els efectes de la forta pujada del salari mínim interprofessional a començaments d’any (del 22%) en la possible destrucció d’ocupació pronosticada per l’organisme. L’organisme va avançar una possible destrucció de 125.000 llocs aquest any per efecte del SMI. L’Autoritat Fiscal Independent ha arribat a la conclusió que la pujada del SMI no s’està traduint en destrucció d’ocupació, però el Banc d’Espanya sosté que encara "és prematur" arribar a conclusions sobre això, i que això no serà possible fins a mitjans del 2020, quan estiguin disponibles les ‘microdades’ de l’estadística de les vides laborals.