Anar al contingut

ECONOMIA SUBMERGIDA

Hisenda envia milers de cartes antifrau a petits negocis

Perruqueries i un altre tipus d'establiments amb venda directa al públic són objecte de la campanya

L'Agència Tributària busca estimular el compliment voluntari de les societats de menor mida

ROSA MARÍA SÁNCHEZ

Per tercer any consecutiu, l’Agència Tributària ha posat en marxa el 2019, des del mes de maig, un pla d’enviament massiu de cartes a petits negocis, amb venda directa al públic, a fi d’atacar l’economia submergida. Aquesta nova onada del 'Pla de l’IVA' s’ha posat en marxa coincidint amb la campanya de declaració de la renda, tot i que en realitat està enfocada a aflorar frau en l’impost sobre el valor afegit i en el de Societats. Segons fonts de l’Agència Tributària, les cartes van dirigides en exclusiva a persones jurídiques.

L’AEAT refusa precisar quins són els sectors receptors d’aquestes missives aquest any, ni en els anteriors, "per no criminalitzar cap d’ells", apunta. No obstant, la cadena SER ha tingut accés a una d’aquestes missives, remesa a un negoci de perruqueria. Des de l’AEAT han refusat confirmar si carnisseries i restaurants són altres dels sectors objecte d’aquestes missives, tal com apunta la informació de la SER

El 2017, aquest enviament de cartes va ser seguit amb la realització de 14.500 visites, aconseguint augmentar de forma espontània en un 10% els ingressos per IVA provinents d’aquests establiments en els trimestres següents fins a arribar als 256 milions, segons dades de l’AEAT.

"El més important és estimular el compliment voluntari en els petits negocis perquè els efectius de l’Agència Tributària es puguin concentrar a perseguir el gran frau", resumeix el secretari general dels Tècnics d’Hisenda (Gestha), José María Mollinedo.

Cobraments en targeta i en efectiu

En aquesta ocasió, la novetat respecte als dos anys anteriors en què s’ha posat en marxa el pla, consisteix que la carta informa el contribuent de ràtios de negoci mitjans del sector en el qual operen (relatius a marges de negoci i cobraments en efectiu i en targeta) per posar en relleu que els indicadors del seu discrepen de les línies generals i que això pot ser interpretat com una símptoma de risc fiscal. 

Si la perruqueria objecte de l’avís només obté un marge de benefici del 3,36% sobre els ingressos (mentre que la mitjana del sector el del 8,38%) i, segons les dades bancàries, cobra mitjançant targeta el 78,37% de la seva facturació (mentre que la mitjana del sector és del 67,52%) poden brollar indicis que facin pensar AEAT que hi ha ingressos en efectiu que no estan sent declarats.

"Això no implica necessàriament que existeixi frau", resumeix Mollinedo. Correspondrà a Hisenda, en tot cas, esbrinar si aquestes ràtios són perquè aquest negoci va pitjor que els de la seva competència o perquè s’estan ocultant ingressos en una 'comptabilitat B', aclareix Mollinedo. 

"Aquesta carta és una mera comunicació, per la qual cosa no ha de contestar, enviar documentació, ni justificar l’import de les dades que es desprenen de les seves declaracions, ni dels abonaments que hi pugui haver en els seus comptes bancaris. Simplement li traslladem la informació de què disposa l’Agència Tributària, s’afirma en el paràgraf final de la carta

"L’objectiu és que la gent es conscienciï, que declarin de forma voluntària i que sàpiguen que, si es desvien, Hisenda té prou dades per inspeccionar", apunta José María Peláez, de l’associació Inspectors d’Hisenda de l’Estat (IHE). Des del punt de vista de Peláez, aquest tipus d’actuacions són de gran eficàcia per estimular el compliment voluntari i alliberar recursos de la Inspecció per perseguir el frau més voluminós o als contribuents que, malgrat haver sigut avisats, no han modificat les pautes de les seves declaracions. "És una tendència que continuarà i acabarà estenent-se a tots els sectors", pronostica Peláez.

En aquesta estratègia encaixa, també, el recent enviament de 700.000 cartes a titulars de pisos de lloguer seguint la línia d’exercicis recents.  

 ‘Pentinades’ massives

Aquest tipus d’actuacions es van posar en marxa el 2017, amb un nou i fort impuls a les actuacions presencials de l’Agència Tributària (‘pentinades’) destinades al control in situ en sectors i àmbits de risc fiscal.

Aquell any es va realitzar un total de 32.215 visites, un 31% més que l’any anterior, de les quals gairebé 14.700 van correspondre al Pla de Visites IVA 2017. Una part d’aquelles actuacions van continuar en forma de requeriments i d’una inspecció posteriors. No obstant, des del punt de vista de l’AEAT, l’eficàcia més gran del pla rau a estimular el compliment voluntari dels que reben aquestes cartes. Així, el 2017 es va percebre com a primer efecte induït de la campanya un augment del 10% en les liquidacions d’IVA dels contribuents que van rebre aquelles cartes.