INNOVACIÓ DE LEITAT

Un consorci crea una bateria que durarà el doble i pesarà la meitat

El prototip ha d'elevar el nombre màxim de cicles de recàrrega per poder ser comercialitzable en pocs anys

batera

batera

4
Es llegeix en minuts
Eduardo López Alonso
Eduardo López Alonso

Periodista @Elabcn

ver +

Un consorci internacional liderat pel centre tecnològic Leitat, amb seu a Terrasa, ha desenvolupat una bateria recarregable per a cotxes elèctrics i híbrids més lleugera que, quan es comercialitzi, d’aquí uns cinc anys, permetrà duplicar l’autonomia del cotxe i reduir el pes del dispositiu a la meitat. El projecte, denominat Alise, ha sigut presentat aquest dilluns i està finançat amb set milions d’euros de la Unió Europea. La bateria és de liti-sofre i el prototip presentat ja és més eficient que les bateries que es comercialitzen actualment. Asseguren els investigadors que l’han desenvolupat que en cinc anys pesaran la meitat que les actuals i duraran el doble. El prototip actual ja dura un 10% més en un cotxe híbrid i el 2% en un 100% elèctric

Aquest projecte, en el qual han participat 16 socis, entre universitats, centres d’investigació i empreses de cinc estats de la UE, s’ha coordinat des de Catalunya a través del centre tecnològic Leitat i ha comptat amb la implicació d’empreses com Idneo, Ficosa i el centre tècnic de Seat.

El problema, els cicles de recàrrega

El coordinador del projecte Alise, Christophe Aucher, de Leitat, ha explicat que respecte de les bateries d’ions de liti que actualment hi ha al mercat el prototip ja pesa un 15% menys. "Queda molt camí per tenir una cosa que estigui llesta per posar dins d’un cotxe", ha reconegut Aucher, per la qual cosa "hem de seguir treballant". Aquest camí que falta per recórrer és bàsicament el nombre de cicles de recàrrega que suporta el prototip actual, molt inferior al de les bateries de liti convencionals. Aquest és un factor bàsic per poder comercialitzar bateries de liti-sofre.

La indústria, interessada

Per a Aucher, amb aquesta bateria de liti-sofre, Europa pot recuperar la seva competitivitat en aquest camp, ja que en l’actualitat la UE va per darrere d’Àsia i els Estats Units. També el representant de la Comissió Europea a Barcelona, Ferran Tarradellas, ha explicat que aquesta nova tecnologia permetrà avançar en els objectius sobre el canvi climàtic i l’economia circular, reduir la dependència d’algunes matèries primeres i "recuperar" el lideratge tecnològic en una cosa que serà fonamental per al futur, com és la mobilitat. Per la seva banda, l’investigador d’Oxis Energy, Ulderico Ulissi, ha assegurat que la indústria automobilística necessita bateries que "durin més i siguin més lleugeres" i aquest és el principal avantatge d’aquesta bateria de liti-sofre. A més, són "respectuoses amb el medi ambient", ja que en la seva composició no inclou metalls pesants com les bateries convencionals, que utilitzen metalls més cars com el níquel o el cobalt, que augmenten el seu preu.

Concepte industrial europeu

Tarradellas ha assegurat que el programa Horitzó 2020 "amb 80.000 milions d’euros de finançament per al període 2014-2020 és el programa d’impuls a la R + D més important del món". Com a demostració dels bons resultats que ha obtingut aquest programa, Tarradellas va explicar que "dos terços del creixement econòmic que ha viscut la UE els últims sis anys estan directament vinculats amb la innovació". Així mateix, va recordar que la Comissió ja ha presentat la proposta per donar-li continuïtat a través del nou programa Horizontes Europe, que es posarà en marxa per al període 2021-2027 i que, segons la proposta de la Comissió, estarà dotat amb un 20% més de pressupost (100.000 milions d’euros). Tarradellas ha afirmat que "el model econòmic europeu només pot sobreviure si posem l’accent en la innovació" i per això "és urgent que els estats membres aprovin aquesta proposta per posar en marxa a temps el nou programa d’investigació".

Acord europeu

Notícies relacionades

La Comissió Europea (CE) i els ministres competents d’Alemanya, França, Suècia i Polònia van renovar a finals de l’any passat el seu compromís per accelerar el desplegament de l’"aliança europea" de bateries elèctriques per competir amb l’hegemonia de la Xina en una tecnologia clau per al futur desenvolupament del vehicle elèctric. Almenys 260 empreses industrials estan implicades en el desenvolupament de millores en el camp de les bateries.  Entre 5.000 i 6.000 milions d’euros s’invertiran en un projecte total per a la construcció de bateries per a vehicles elèctrics a curt termini, segons els ministres d’Economia francès i alemany, Bruno Le Mayor i Peter Altmaier, al presentar el projecte conegut com l’'Airbus' de les bateries al ser un consorci com el de construcció d’avions. Aquesta suma total consistirà en fins a "1.200 milions d’euros com a màxim" de subsidis públics, als quals la Comissió Europea ha donat la seva autorització, i "4.000 milions d’euros de diners privats".

Interès empresarial

Segons els ministres, aquest projecte, llançat fa 18 mesos per França i Alemanya amb referència al gegant aeroespacial europeu, portarà al llançament a França d’una planta pilot amb 200 llocs de treball en els pròxims anys. Més tard, dues plantes de producció, a França i Alemanya, generaran 1.500 llocs de treball cada una. Segons Altmaier, diverses empreses europees ja han expressat el seu desig d’unir-se al futur consorci, inclòs el grup automotriu PSA i la seva filial Opel i el fabricant francès de bateries Saft, pertanyent al grup Total.

Temes:

Cotxes