NOVA POLÍTICA D'EQUIPATGES

Ryanair cobra des d'avui per l'equipatge de mà

Només permet una bossa petita a bord gratis, per portar maleta caldrà pagar Priority (6 o 8 euros) o facturar (entre 8 i 10 euros)

Itàlia comunica a les dues companyies que prohibeix la mesura perquè "estan enganyant el consumidor"

cmontanyes44888728 ryanair180907182524

cmontanyes44888728 ryanair180907182524 / GLEB GARANICH

3
Es llegeix en minuts
Sara Ledo

S’ha acabat la ganga. A partir d’aquest dijous, Ryanair no permetrà viatjar amb la clàssica maleta de rodes a la cabina (55x40x20), almenys no manera gratuïta, sinó que només deixarà accedir a l’avió amb una bossa o motxilla de 25x40x20 centímetres. Per volar amb un altre tipus d’equipatge caldrà pagar entre 6 i 10 euros.

La companyia dona dues opcions als seus passatgers: o bé facturar una maleta de fins a 10 quilograms per 8 euros, si s’adquireix abans en el moment de la reserva, o 10 euros si es fa a posteriori (fins a 40 minuts abans de l’hora de sortida programada); obé, adquirir el servei d’embarcament prioritari (Priority)  al fer la reserva del vol per un cost de 6 euros o fins a 30 minuts abans de la sortida programada del vol per 8 euros. La categoria Priority permet, a més, entrar abans a l’avió sense fer cua. No obstant, només la meitat de l’avió pot adquirir aquest servei, la resta, si volen portar maleta l’hauran de facturar tant sí com no.

En cas que el viatger s’oblidi de facturar la maleta o d’adquirir el servei d’embarcament prioritari i arribi a la porta d’embarcament amb una bossa superior a 25x40x20 centímetres haurà d’abonar 25 euros per baixar la seva maleta al celler i recollir-la a la zona d’equipatges a la seva arribada a destinació.

Si no es vol pagar res, l’única opció resultant és viatjar amb un paquet petit, de 25x40x20, és a dir, com una motxilla, un maletí gran o una bossa de fer la compra.

Polèmica mesura

La mesura, anunciada fa més de dos mesos, va tenir la seva polèmica i fins i tot el ministre de Foment, José Luis Ábalos, va assegurar que el seu ministeri es reuniria amb l’aerolínia per conèixer la seva intenció de cobrar per l’equipatge al ser aquesta una qüestió regulada tant a nivell europeu com per la mateixa legislació nacional.

No obstant, el director de màrqueting de la companyia irlandesa, Kenny Jacobs, en una visita recent a Espanya assegurava que havien parlat tant amb el Govern com amb Aena, als quals van explicar els motius del canvi de política, i que, per tant, seguirien amb el seu pla.

Segons Ryanair, amb aquesta mesura pretén "reduir els retards" dels vols i no "guanyar més diners". No obstant, en l’últim semestre fiscal (abril-setembre), l’aerolínia va augmentar un 8% els seus ingressos respecte al mateix període del 2017, gràcies en bona part a un increment del 27% de la facturació per aquest tipus de serveis complementaris.

Per tant, la nova mesura impulsarà inevitablement encara més aquests ingressos per aquests serveis com una nova font d’ingressos en un període en què la companyia no passa el seu millor moment després d’una caiguda dels seus beneficis del 7% en el seu primer semestre fiscal i una retallada a la baixa del 12% en les seves previsions de beneficis per a aquest any.

Itàlia prohibeix el cobrament a les dues companyies

L’autoritat garant de la competència del mercat a Itàlia va informar dimecres passat que no permetrà a Ryanair i Wizz Air, la companyia hongaresa que també aplica el sobrecost, cobrar als seus clients un suplement per l’equipatge de mà en cabina.

L’organisme va publicar un comunicat en el qual explica que "ha ordenat provisionalment la suspensió de la nova política d’equipatge per part de les aerolínies de baix cost Ryanair i Wizz Air, que entraran en vigor l’1 de novembre del 2018".

"Enganyar el consumidor"

Itàlia considera que aquest sobrecost hauria d’estar inclòs en la tarifa estàndard, perquè aplicar-lo després és "una representació falsa del preu real del bitllet" i "no permet la comparació real amb les tarifes de les altres companyies", per la qual cosa s’està "enganyant el consumidor".

Notícies relacionades

Després d’aquesta decisió, a Itàlia "Ryanair i Wizz Air hauran de suspendre temporalment totes les accions dirigides a sol·licitar un suplement a la tarifa estàndard" per al transport de maletes petites i hauran de proporcionar als clients de forma gratuïta un espai a la cabina o al celler.

Les dues aerolínies tenen ara cinc dies per notificar a l’autoritat italiana les mesures adoptades en compliment de la decisió.