SECTOR AERI

Les aerolínies denuncien l'augment de vagues de controladors

"Les contínues vagues dels controladors de trànsit aeri de Marsella tenen una desproporcionada repercussió en les aerolínies que operen des de Barcelona", destaca l'associació

vueling-foto

vueling-foto

2
Es llegeix en minuts
Josep M. Berengueras
Josep M. Berengueras

Periodista

ver +

La principal associació d’aerolínies europees, Airlines for Europe (A4E), ha carregat durament aquest dimecres contra l’"alarmant augment en les vagues de control de trànsit aeri (ATC) a Europa". Segons la A4E, aquest increment està causant "estralls" en les aerolínies, els seus passatgers i els negocis, ja que les firmes s’han vist obligades a cancel·lar aproximadament 5.000 vols com a resultat de les vagues, que han afectat al voltant de 784.000 passatgers a Europa.

"El 2018 s’està convertint en un dels pitjors quant a les vagues d’ATC a Europa", ha destacat l’associació, assenyalant especialment els milers de vols cancel·lats. "Al seu torn, milions de viatgers s’han vist afectats per retards en els vols causats per desviacions de l’espai aeri i l’efecte dòmino que això provoca en les operacions de les aerolínies", ha afegit la A4E.

Segons Eurocontrol, 39.000 vols (el que equival al voltant del 30% del total de retards en ruta el mes de maig) van patir demores a causa de les vagues d’ATC. D’acord a les estimacions d’aquesta entitat, el total de minuts de retard augmentarà un 53% el 2018 en comparació amb 2017, producte de les vagues i la falta de capacitat (14,3 milions el 2018 davant de 9,3 milions de minuts el 2017).

Segons l’associació, les vagues d’ATC tenen un "impacte negatiu molt important en els passatgers, les economies europees i el medi ambient".

"IAG i Ryanair estan considerant presentar una reclamació davant la Comissió Europea, ja que les vagues d’ATC representen el desafiament més gran que enfronta la nostra indústria. Aquestes vagues estan destruint el trànsit aeri europeu i tenen un enorme impacte en els consumidors. És realment una causa frustrant de disrupció que afecta totes les aerolínies, però en particular impacta de forma significativa en l’economia i el turisme d’Espanya. Les contínues vagues dels controladors de trànsit aeri de Marsella tenen una desproporcionada repercussió en les aerolínies que operen des de Barcelona, ja que són ells que controlen els vols sobre la major part de l’espai aeri del Mediterrani. En el cas de Vueling, això afecta el 50% dels seus vols. La Unió Europea ha d’actuar immediatament per protegir els drets dels consumidors i prevenir un mal econòmic a llarg termini de les economies europees", ha destacat Willie Walsh, conseller delegat d’IAG (hòlding que agrupa Vueling, Iberia, British Airways i Aer Lingus).

Notícies relacionades

"Aquestes disrupcions són completament inacceptables i fem una crida als governs i a la Comissió Europea perquè actuïn amb urgència i de manera decisiva per garantir que els proveïdors d’ATC tinguin el personal necessari i que els sobrevols no es vegin afectats quan les vagues tenen lloc a escala nacional, tal com passa reiteradament a França," va afegir Michael O'Leary, conseller delegat de Ryanair.

A fi d’abordar les contínues disrupcions provocades per les vagues d’ATC,  A4E ha proposat una notificació de vaga individual obligatòria amb una anticipació mínima de 72 hores, la protecció dels sobrevols assegurant, alhora, que no sigui en detriment dels serveis domèstics i una garantia de serveis mínims que s’han de proporcionar. La reclamació d’IAG i Ryanair plantejarà que, al no protegir adequadament els vols sobre França, s’infringeix la legislació de la UE.