emprenedors

Mor el fundador d'Ikea als 91 anys

Feodor Ingvar Kamprad, una de les 500 persones més riques del món, va crear la firma de mobles més gran del planeta al combinar disseny i preu baix

Ingvar Kamprad, el fundador d’Ikea, en una imatge del 2002.

Ingvar Kamprad, el fundador d’Ikea, en una imatge del 2002. / Claudio Bresciani (EFE)

3
Es llegeix en minuts
Eduardo López Alonso
Eduardo López Alonso

Periodista @Elabcn

ver +

Feodor Ingvar Kamprad, fundador de la cadena sueca de mobles i objectes per a la llar Ikea, ha mort als 91 anys. Nascut el 1926 a la població de Småland, al sud de Suècia, Ingvar Kamprad va ser el creador, el 1943, d'Ikea, nou model de negoci amb implantació actualment en 40 països i multinacional composta per un complex entramat empresarial, més de 300 botigues i 155.000 treballadors. Ingvar Kamprad era una de les 500 persones més riques del món, segons la revista Forbes, i va aixecar del no-res la cadena de mobles més gran del món al combinar l'atractiu disseny nòrdic amb una proverbial capacitat per generar eficiències.

Màrqueting vital

Ikea és un exemple de l'aplicació del denominat màrqueting vital, en què el producte s'ha d'adaptar a les diferents etapes vitals. Amb Ikea, el moble per a tota la vida va deixar pas a un altre d'adaptat a les necessitats del moment. Aquest producte d'acurat disseny adaptat a les necessitats aportava un preu baix gràcies als estalvis aconseguits en origen i especialment al llarg de tota la cadena logística. L'automuntatge per part del client contribueix encara més en aquest objectiu de reduir el preu de venda per sota de la competència.  

L'origen

La paraula Ikea està formada per les inicials del seu fundador, Ingvar Kamprad (I. K.), més la primera lletra d'Elmtaryd i Agunnaryd, que són la granja i el poble on va créixer, respectivament. Quan tenia 5 anys, expliquen a la companyia que Ingvar Kamprad va començar venent mistos als seus veïns, i als 7 anys va ampliar la seva zona de vendes a dalt d'una bicicleta. Es va adonar que podia comprar mistos a l'engròs i a molt baix preu a Estocolm, i després vendre'ls al detall a preus també baixos però obtenint un bon benefici. La venda de mistos la va complementar amb la de llavors, postals, adorns per als arbres de Nadal, i més tard, amb plomes i bolígrafs. La seva activitat comercial de nen va ser l'embrió d'una idea empresarial bàsica però d'èxit indubtable, comprar barat per vendre barat per ocupar un espai important al mercat. 

Els anys 40

Va ser en la dècada dels anys 40 quan el somni d'aquell suec emprenedor es va fer realitat. Ingvar Kamprad va transformar els seus mistos en botiga de mobles als 17 anys, ja amb ambició internacional primigènia i culte al component local. Durant aquell període va estudiar el disseny de mobles, l'automuntatge, la publicitat, i l'ús del catàleg i l'exposició com a forma d'arribar al màxim nombre de persones possible.

D'aquells anys pesa el seu passat nazi. Kamprad va pertànyer al Partit Nacional Socialista dels Treballadors (SSS, en la sigla en suec), i va tenir part activa en les seves activitats. Aquesta vinculació va perdurar fins i tot passada la segona guerra mundial, segons va desvelar la periodista de la televisió sueca Elisabeth Åsbrink fa anys.

Expansió  

Notícies relacionades

Als anys 50, Ingvar Kamprad va fer el pas de la venda per catàleg a tenir botiga pròpia. El concepte Ikea comença a agafar forma. Va obrir noves botigues Ikea i va desenvolupar productes d'estil propi que van aconseguir una gran acceptació. La web d'Ikea destaca d'aquells anys la llibreria Billy i Poäng. En aquell moment el concepte pren forma i es documenta a Testament d'un comerciant de mobles, d'Ingvar Kamprad. Ja el 1963 va obrir la primera botiga Ikea fora de Suècia (a Noruega). L'expansió començava. 

Nous mercats

Ikea s'expandeix d'una forma espectacular en nous mercats als anys 80 i 90. Als EUA, Itàlia, França i el Regne Unit. Arriben més productes clàssics d'Ikea, com Klippan, Lack i Moment. Ikea comença a tenir la forma del que coneixem actualment. Als anys 90 aprofundeix en el camp de la hipersegmentació, i dona servei especial a les famílies, als nens, en una versió o imatge internacional que vol ressaltar els valors humans i el medi ambient. La responsabilitat amb les persones i el medi ambient es converteix en un requisit fonamental per fer bons negocis. Ikea s'estén internacionalment, especialment en les dues últimes dècades, i arriba al Japó i Rússia.

Temes:

Ikea Obituaris