La Xina deixarà de fabricar cotxes de gasolina i dièsel

Pequín afirma que es concentrarà en la producció de vehicles elèctrics "en un futur pròxim"

FILE PHOTO: A logo of BYD is painted inside an assembly line of the automobile maker in Shenzhen, China May 25, 2016.   REUTERS/Bobby Yip/File Photo

FILE PHOTO: A logo of BYD is painted inside an assembly line of the automobile maker in Shenzhen, China May 25, 2016. REUTERS/Bobby Yip/File Photo / Bobby Yip (REUTERS)

2
Es llegeix en minuts
Adrián Foncillas
Adrián Foncillas

Periodista

ver +

La fàbrica global deixarà de produir cotxes de gasolina o dièsel en un «futur pròxim», va avançar el Ministeri d’Indústria. La calamitat mediambiental xinesa ja suggeria la mesura perquè és l’única que compatibilitza la devoció automobilística de la pròspera classe mitjana amb un aire més respirable. 

Noruega i Holanda prohibiran els cotxes amb combustible fòssil el 2025 i França i el Regne Unit ho faran el 2040. 

Suma dels EUA i Europa 

Però l’aposta xinesa pels endolls estimularà sense remei a la indústria automobilística mundial. Fa anys que els fabricants globals es juguen el seu compte de resultats a la Xina, equivalent a la suma del mercat nord-americà i l’europeu. 

Només 500.000 dels 28 milions d’automòbils fabricats el 2016 a la Xina van ser elèctrics, però va suposar un increment del 50 % respecte a l’any anterior. Els usuaris xinesos van comprar més de la meitat dels 774.000 cotxes elèctrics venuts el 2006 a tot el món.

Referents globals 

    La Xina lidera un dels sectors amb més perspectives de futur. Les seves companyies BYD o BAIC són referents globals. Warren Buffett ja va comprar el 2009 gairebé el 10 % de les accions de la primera. La companyia amb seu en la puixant macrourbs de Shenzhen encapçala les vendes en els set primers mesos de l’any amb 46.855 vehicles, seguida de BAIC amb 36.084, mentre que General Motors mostra unes ridícules 738 unitats. 

Notícies relacionades

La Xina va gastar més de mil milions de dòlars fins al 2015 en subsidis per compensar la diferència a l’alça del preu dels vehicles elèctrics i fins al 2015 invertirà prop de 15.000 milions de dòlars en estacions de càrrega. Les multinacionals ja han deixat de veure la Xina només com el lloc on fabricar i vendre els seus automòbils i ja estan desplaçant cap aquí la seva investigació. Renault-Nissan i Ford estan accelerant els tràmits per tancar joint ventures amb fabricants locals quan Volkswagen o General Motors ja acumulen enginyers a la Xina per desenvolupar els seus nous models. 

El desenvolupament dels vehicles elèctrics forma part del pla Made in China amb el qual Pequín pretén que les seves empreses liderin sectors tecnològics com ara la robòtica o la intel·ligència artificial i jubilar així el seu patró basat en les manufactures. Les energies renovables ja ocupen fins a 3,5 milions de treballadors a la Xina, per 769.000 als Estats Units.