COST DE LA VIDA

El preu de l'oli d'oliva es dispara el 8% als supermercats

Les principals marques ja repercuteixen la pujada del cost en origen, que s'ha incrementat un 22% en un any

La mala collita en altres zones d'Europa ha empès la demanda del producte espanyol

 

  / JOAN CORTADELLAS

3
Es llegeix en minuts
Josep M. Berengueras
Josep M. Berengueras

Periodista

ver +

Cuinar és una mica més car aquest començament d'any. Un dels elements indispensables en els plats de la cuina mediterrània, l'oli d'oliva, està vivint una escalada de preus en origen que l'acosten a màxims de la dècada. Als supermercats la pujada és més petita, del voltant del 8% en el cas de primeres marques, però és probable que segueixi pujant.

L'augment del preu de l'oli d'oliva als supermercats és a causa de l'increment del cost del producte en origen. “Hi ha hagut una conjunció de factors que estan portant el preu de l'oli a màxims. A Espanya no faltarà oli, la collita és una mica més petita del que s'esperava, però suficient. El gran problema és que en altres països productors com Itàlia, Grècia i Turquia la producció ha caigut en picat per factors meteorològics, i això ha elevat molt els preus, amb més compres a Espanya, i ha repercutit també en el nostre mercat”, explica Luis Carlos Valero, gerent d'Asaja Jaén.

Segons dades del Ministeri d'Agricultura, el preu mitjà en origen a Espanya de l'oli d'oliva verge de 0,8º a 2º es va situar a finals de febrer en 3,73 euros el quilo, que representa una pujada del 12% respecte a la primera setmana de gener i del 22% respecte al preu de fa un any. El màxim en els últims anys es va donar l'agost del 2014, amb un preu de 4,04 euros el quilo. “S'està a punt de superar el màxim, i és probable que a curt termini segueixi pujant”, pronostica Valero. El cost més elevat en origen també pot suposar un increment de l'atractiu per als lladres, però de moment Asaja no ha detectat un “augment significatiu” d'aquests delictes.

Part de la pujada del cost en origen a Espanya és deguda a la caiguda de la producció a Europa (més de la meitat de la collita d'Espanya es destina a les exportacions) però també a una collita local més baixa de l'esperada: es tancarà la temporada amb “entre 1,25 i 1,3 milions de tones produïdes”, per sota de les 1,4 milions previstes. La producció a Catalunya representa una petita part de l'espanyola (al voltant de 35.000 tones), i també ha registrat una caiguda de la producció. “Hi ha hagut zones amb molts problemes de sequera i poca producció. Al final els preus que hi ha ara són més alts, sí, i això no significa que no siguin justos. Són preus amb què el productor almenys es pot guanyar la vida”, afirma el responsable del sector de l'oli d'Unió de Pagesos, Miquel Blanch. A nivell mundial, el Consell Oleícola Internacional preveu una producció global d'entre 2,71 milions de tones, quan l'any passat es va arribar als 3,16 milions de tones.

AL SUPERMERCAT

Notícies relacionades

L'oscil·lació dels preus en origen es reflecteix en els preus que paguen els consumidors al supermercat. De moment, no obstant, l'augment de preus no ha sigut tan extrem com el de l'origen: l'oli de primeres marques costa ara entre el 5% i el 8% més que l'estiu passat, mentre que el de la marca blanca o es manté (Mercadona, Carrefour) o ha pujat menys que les primeres marques (Alcampo, +2,8%).

“Els comerciants són assenyats, i és sabut que no és bo augmentar molt el preu del producte perquè si no hi pot haver un fre al consum que acabi perjudicant a tothom”, assenyala Valero. Un altre dels factors que ha frenat l'augment del preu és l'estratègia de compra: “En els últims anys hi ha hagut un augment de la compra a futur de matèria primera o pactes per a tot l'any, i això ara els permet mantenir preus”, afegeix. No obstant, des dels mateixos operadors no descarten pujades de preu de l'oli en els pròxims mesos si el cost en origen segueix pujant.