CONTRACTACIONS IRREGULARS

Competència multa Endesa, Iberdrola, Gas Natural i Viesgo per contractes sense el consentiment de clients

Imposa sancions a aquestes companyies per un total de 155.000 euros

bombilla

bombilla

2
Es llegeix en minuts

La Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) ha multat EndesaIberdrolaGas Natural i Viesgo amb un total de 155.000 euros per formalitzar contractes de gas i electricitat sense el consentiment de diversos clients. En concret, l'organisme presidit per José María Marín Quemada ha resolt aquests expedients després de rebre set reclamacions d'usuaris que van presentar les seves denúncies directament davant la Comissió o a través de les oficines municipals d'informació al consumidor.

En aquests casos, els clients van denunciar haver patit un canvi de comercialitzador (companyia que ofereix els serveis de gas i/ electricitat) sense haver-hi donat el seu consentiment. En conseqüència, la CNMC va procedir a l'obertura d'un període d'informació prèvia i, en atenció a les circumstàncies de cada cas, es van obrir els corresponents expedients sancionadors a aquestes quatre comercialitzadores d'electricitat i gas natural com a responsables d'infraccions lleus de la llei 24/2013, del 26 de desembre, del sector elèctric i de la llei 34/1998, de 7 d'octubre, del sector d'hidrocarburs.

PROCEDIMENTS

La normativa estableix el dret del consumidor per escollir subministrador, i així mateix, les comercialitzadores d'electricitat i gas natural han de complir els requisits de contractació i apoderament amb els clients. La CNMC ha acreditat que en els casos sancionats, les companyies no van respectar el procediment de contractació i no van comptar amb el consentiment dels clients.

Notícies relacionades

La CNMC ja va publicar el 2015 una sèrie de recomanacions per fomentar les bones pràctiques entre els clients i les comercialitzadores de gas i electricitat, quan es fa un canvi de subministrador en els contractes de gas i/o electricitat dels usuaris.

CANALS DE VENDA

Entre altres aspectes, la CNMC recomana a les comercialitzadores que evitin la captació de clients a través de canals de venda domiciliària, la contractació telefònica -especialment en el cas de consumidors vulnerables i persones grans-. També recorda que s'han d'identificar de manera clara davant el consumidor i evitar pràctiques o missatges que generin confusió, entre altres. En concret, la CNMC ha imposat les següents sancions: Endesa Energía, cinc multes de 20.000 euros cadascuna d'elles, fins a un total de 100.000 euros, en quatre expedients diferents; Iberdrola Clientes, una multa de 30.000 euros; Gas Natural Serveis, una multa de 10.000 euros, i Viesgo Energía, una multa de 15.000 euros. Aquestes resolucions poden ser recorregudes davant la sala contenciosa administrativa de l'Audiència Nacional en el termini de dos mesos.