TEST DE CONSUM
Final de les rebaixes d'estiu més estranyes
El comerç acaba satisfet de la campanya de descomptes amb un lleuger augment de les vendes
Cada botiga pot ara per llei oferir descomptes quan vulgui, i això desvirtua la tradició

rebajas
“Rebaixes”. “Rematada final”. “Descomptes”. “Summer Prices”. “Mid season sals”. Aquests eslògans (i molts altres) conviuen aquests dies a les botigues del centre de Barcelona. Fins fa poc, el 31 d'agost era sinònim d'últim dia de campanya de rebaixes d'estiu, però l'embolic normatiu permet ara penjar els cartells de ‘rebaixes’ tot l'any, i això ha desvirtuat, aquesta temporada més que mai, la campanya de preus baixos. El comerç que deixarà d'oferir descomptes a partir de l'1 de setembre ha acabat relativament satisfet, amb un lleuger augment de vendes, però ja pensa en com es reinventarà davant el que sembla el principi del final d’una tradició comercial tan arrelada..
Amb la llei a la mà, els comerços són lliures de començar i acabar les rebaixes quan vulguin. Dues grans empreses, com són Inditex i El Corte Inglés, mantenen les dates oficioses d’inici i final, però cada vegada són més les cadenes i fins i tot les petites botigues que opten per començar abans i, també, acabar més tard els descomptes estiuencs. «El problema és que la gent no sabrà quan són les rebaixes, i això acabarà restant-nos competitivitat en aquesta època tan important per liquidar estoc», assegurava una dependenta de la sabateria Scala Dei del carrer de Pelai de Barcelona.
Avui els descomptes s’hauran acabat per a la majoria de botigues i cadenes. Ahir ja es podia veure a les principals artèries comercials de Barcelona com algunes firmes havien tapat els aparadors per canviar els cartells i l’oferta d’articles, disposats a vendre la col·lecció de tardor hivern al complet. «De moment encara fa massa calor, els primers dies seran durs... Però ja toca», assegurava una dependenta de Promod a Pelai.
El BON TEMPS, UN ALIAT
El temps, precisament, ha sigut un aliat de les botigues aquest estiu tan calorós (amb molt poca pluja), que ha afavorit la liquidació de l’estoc. «Hi ha hagut també molt turista, i això també es nota en les vendes, perquè moltes vegades busquen peces diferents i això ens ajuda a vendre una mica de tot», afirmava la dependenta de Promod.
Segons la Confederació Espanyola de Comerç (CEC), les vendes durant les rebaixes han crescut entre un 3% i un 5%, el línia amb el que s’esperava, una xifra que es considera positiva després que l’any passat la campanya no anés tan bé com s’esperava. No obstant, la patronal avisa que aquesta liberalització total «ha beneficiat en especial les grans cadenes», que han protagonitzat «una estratègia de promocions i d’avançament de les rebaixes», segons el seu president, Manuel García-Izquierdo. Això s’ha notat en les vendes del mes de juliol, que han augmentat menys que les del juny, quan tradicionalment era al revés: l’avançament de fins a 15 dies de les rebaixes d’algunes cadenes va obligar molts petits comerciants a avançar també les ofertes.
Notícies relacionades
De moment sembla que el final de les rebaixes serà més respectat pels comerços que l’inici de la campanya. Els comerços prefereixen ara centrar-se en la roba de tardor hivern, que tradicionalment és més cara i que, per tant, proporciona més facturació i més marges. No obstant, continuarà havent-hi ofertes puntuals. «La gent s’ha acostumat a les ofertes contínues. Se’ls ha d’oferir alguna cosa perquè entrin», expliquen a Promod. Sense cartell de ganxo no hi ha clients. El problema vindrà quan ni el cartell de rebaixes serveixi per atraure els compradors.
- Entre el dolor i la nostàlgia
- Recomanacions «Dinar de 10»: els elogis al millor restaurant de Cornellà de Llobregat, segons Tripadvisor
- Portal de transparència Artur Mas, l’expresident que més gasta
- Mor una treballadora del servei de neteja municipal de Barcelona en plena onada de calor
- Temps Com controlar la temperatura de casa? Com dormir? Sis consells davant les onades de calor