La xarxa groga de subcontractes

L’empresa de Óscar Pierre comença a contractar els seus missatgers després de sancions milionàries i una investigació judicial. No obstant, no tots els ‘riders’ passaran a nòmina de Glovo, que està externalitzant part del servei, amb exprogramadors fent negoci del nou model laboral.

La xarxa groga de subcontractes
3
Es llegeix en minuts
Gabriel Ubieto
Gabriel Ubieto

Redactor

Especialista en Mercat laboral, empreses, pensions i les diferents derivades del món del treball

Ubicada/t a Barcelona

ver +

La transició laboral de Glovo ha obert una oportunitat de negoci a més d’un empresari, que ha vist en la necessitat de la companyia de reestructurar-se una finestra per oferir-li els seus serveis. Un nou mercat per a uns i unes condicions laborals no gaire millors per als altres. A les flotes subcontractades els horaris intempestius i irregulars propis del sector del repartiment se sumen a salaris poc per sobre del mínim legal establert. En aquest sentit, la seva realitat no és gaire diferent de la d’aquells contractats directament per Glovo, a temps parcial i amb un conveni desfasat des del 2006, per la qual cosa cobren l’SMI.

Tornant a les empreses subcontractades, els sous que aquestes paguen no sempre els reben íntegrament els que reparteixen, ja que de la mateixa manera que sota el model d’autònoms hi havia una part dels missatgers que operaven amb comptes il·legalment llogats i havien de pagar un percentatge al seu llogater, les pràctiques esmentades persisteixen ara sota el nou model. Els últims mesos s’han multiplicat les companyies que han picat a la porta de Glovo per repartir els seus paquets. "Hi havia una oportunitat i vaig decidir aprofitar-la", sintetitza un empresari propietari d’una de les desenes d’empreses subcontractades que operen per a la companyia de les motxilles grogues i que reclama anonimat.

En el seu cas, el delivery és un nínxol de negoci més dins de l’economia de plataformes i l’univers start-up. No és, per dir-ho en les seves paraules, un "especialista" en el sector, a diferència d’altres empreses més grans, amb més trajectòria en el ram i que han vist en el canvi de model de Glovo una altra escala del seu negoci. És el cas, entre d’altres, d’Aravinc o Closer Logistics, que estaven operant per a Uber Eats.

En aquesta xarxa d’empreses subcontractades hi ha societats ja constituïdes prèviament, però amb un volum de repartiment molt menor en comparació amb el que esperen aconseguir ara després d’aliar-se amb la companyia fundada per Óscar Pierre. És l’exemple de Travieso Logistics, firma fundada el 2020 i que fins ara repartia per a Amazon, segons s’anuncia en portals d’ocupació. D’altres directament són "un antic rider amb un telèfon i una xarxa d’amics i familiars", segons coincideixen diverses fonts.

Els noms particulars, com Travieso Logistics, estan a l’ordre del dia. Feliz Entrega SL és una societat creada –segons el BORME– 11 dies després que Glovo anunciés que contractaria els seus repartidors i que, segons ha pogut confirmar aquest mitjà, ja ha començat a fer entregues per a l’aplicació.

Algunes d’aquestes companyies creades específicament per donar servei a Glovo després de la seva promesa de canviar de model han sigut fundades pels mateixos enginyers de software dels quarters generals de Glovo. És el cas de Fliits, propietat de Jarvis24 SL, el nom del qual no és fútil, i és que Jarvis és el nom amb què Glovo va batejar el seu algoritme.

Notícies relacionades

La legalitat d’aquesta xarxa d’empreses subcontractades genera alguns dubtes, que han portat el sindicat CCOO ha interposar denúncies contra el model per suposada cessió il·legal a Navarra, Aragó i la Rioja. El mateix Glovo reconeix en un dels contractes que va remetre en el seu moment a empreses subcontractades que "assumirà l’import íntegre de l’import de les reclamacions esmentades" si Inspecció de Treball les acaba imposant.

La transició d’autònom a assalariat no agrada a gaires repartidors, per més que ara tinguin més protecció social. I és que fins fa poc els riders aconseguien ingressos fins a dues vegades l’SMI, però a costa de treballar moltes més hores de les que té permès, per llei, un assalariat. Ara, amb els límits de jornada legals que regeixen per a qualsevol sector, els seus ingressos són menors.

Temes:

Amazon CCOO Glovo