L’auge del comerç electrònic xoca contra la falta de sòl

L’auge del comerç electrònic xoca contra  la falta de sòl
1
Es llegeix en minuts

"Ofertes especials per a usuaris nous: 60% de descompte en qualsevol comanda", anuncia Shein tot just s’entra al seu lloc web. A Instagram, Amazon Prime es cola entre històries i reels per oferir entregues gratuïtes a estudiants per tan sols 2,50 euros al mes. AliExpress, amb els seus freebies, ven productes d’edició limitada a tan sols un cèntim. Són algunes de les agressives campanyes comercials d’aquests gegants que donen resultats històrics. Només el 2023 la facturació del comerç electrònic a Espanya va assolir un rècord de 84.000 milions d’euros, 17% més que l’any anterior i 72% per sobre dels nivells prepandèmia, segons la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC).

Notícies relacionades

El comerç electrònic no solament ha arribat per quedar-se, sinó que ha canviat radicalment la manera com comprem, distribuïm i emmagatzemem. La novetat ara la lidera la irrupció de les plataformes xineses com ara Temu, AliExpress o Shein, que ja representen el 34% de les transaccions online a Espanya. I tot i que moltes depenen de la logística aèria i no tenen grans infraestructures logístiques al país, això pot canviar. "Si s’eliminen les exempcions del règim de minimis, veurem una transició cap al transport marítim, més lent però més econòmic, i amb això la necessitat d’unes estratègies d’emmagatzematge local més sòlides", anticipa Cristian Oller, director general de Prologis a Espanya.

A Espanya la penetració del comerç electrònic voreja actualment el 10%, a països com el Regne Unit ja supera el 32%. Prologis preveu que el 2030 s’arribarà al 15% a l’Estat espanyol, fet que implica una gran transformació del teixit logístic. "Cada punt percentual addicional de penetració del comerç electrònic implica fins a 1,9 milions de metres quadrats més de superfície logística necessària", adverteix Oller "comportaria una inversió de més 4.000 milions en quatre anys".