MWC 2016

El Mobile World Congress: molt més que un congrés

Amb 460 milions d'euros d'impacte i més de 13.000 llocs de treball, la fira s'ha convertit en un puntal per a l'economia local

lpedragosa32819280 hospitalet 16 02 2016 preparativos del mobile worl160216174408

lpedragosa32819280 hospitalet 16 02 2016 preparativos del mobile worl160216174408 / Albert Bertran

3
Es llegeix en minuts
Josep M. Berengueras
Josep M. Berengueras

Periodista

ver +

Quan el 2005 Barcelona va acordar la celebració a partir del 2006 de la principal fira de telefonia i mobilitat del món (llavors es deia 3GSM, ara és el Mobile World Congress), pocs s’imaginaven que aquesta indústria es convertiria en el gegant que és ara. Perquè per a Barcelona i Catalunya no només implica celebrar la cita on es decideix el futur d’aquest sector, sinó que significa la creació de milers de llocs de treball, un impacte econòmic i turístic que dura tot l’any i, a més a més, ha comportat la creació des de zero d’un sector, el de les start-ups, que pretén canviar el model productiu.

L’última edició del Mobile World Congress (MWC), celebrada l’any passat, va comportar una injecció econòmica de més de 460 milions d’euros per a Barcelona i Catalunya. Aquesta xifra inclou la despesa directa (hotels, restaurants...) i indirecte dels més de 95.000 assistents que l’any passat van visitar la cita –el saló és un filó turístic de projecció futura, ja que hi assisteixen gairebé 4.000 periodistes de tot el món–, però també la presència de milers d’empreses a Barcelona que busquen fer negoci (amb estand, 2.100 expositors aquest any, o sense, ja que és la principal oportunitat de negoci anual del sector). Un exemple és el de la catalana Lleida.net, que ha explicat aquest dimarts que de l’MWC, en què inverteixen més de 150.000 euros en màrqueting i estand, en depèn el 40% de la seva facturació anual.

ASSISTENTS D’ALT NIVELL

Encara que els 95.000 visitants d’aquest saló professional són menys que els que assisteixen a altres fires més massives, la gran diferència és el perfil del visitant de l’MWC: més del 50% dels assistents són alts càrrecs directius, la majoria d’altres països. Això ho nota per exemple l’aeroport del Prat, on l’any passat es van operar 381 vols privats amb motiu de la fira (+139% respecte d’una setmana habitual del mes de febrer), amb un augment de les vendes a la zona comercial de la infraestructura aeroportuària del 43%.

La fira també comporta una important injecció d’ocupació per a l’economia catalana. Per a aquest any es calcula que seran uns 13.000 els llocs de treball temporals creats amb motiu de la fira. «No són llocs de treball de tres o quatre dies, sinó que la mitjana duren entre dues i quatre setmanes», expliquen fonts de la cita. De fet, la durada dels contractes va des dels quatre dies fins a un any. En salaris, a més a més, no és en general un saló mal pagador: en alguns casos, pels requeriments específics d’idiomes i especialització, poden augmentar fins a un 40% respecte a la mitjana del mercat. No es busquen tan sols hostesses, sinó que els perfils contractats són de tota mena: personal de logística (el muntatge del saló dura 12 dies i el desmuntatge, una setmana), netejadors, arquitectes, informàtics, muntadors, cuiners (35.000 entrepans de mitjana servits cada dia), xòfers, pèrits de prevenció de riscos laborals, tècnics audiovisuals...

Una altra de les xifres d’impacte econòmic positiu per a la ciutat és que l’MWC representa el 40% dels ingressos de Fira de Barcelona a l’any (148,1 milions el 2015).

INDÚSTRIA PARAL·LELA

La celebració de la fira de mòbils més gran, a la qual assisteixen les grans empreses del sector (Google, Samsung, Ericsson, Huawei, Intel, Sony...), ha implicat també l’impuls d’una economia de start-ups tecnològiques que han creat milers de llocs de treball.

Notícies relacionades

Segons l’associació Barcelona Tech City, les empreses del sector amb base a Barcelona facturen més de 6.000 milions d’euros a l’any, i donen feina a més de 10.000 persones. Tot plegat també ha comportat la creació en paral·lel a l’MWC d’un altre congrés per a emprenedors i inversors, el 4YFN, que aquest any espera rebre més de 12.000 persones i que ha passat a formar part de l’MWC tenint en compte el seu creixement.

L’èxit de l’MWC a Barcelona i de la cita del 4YFN han ajudat a fer que la ciutat renovi la capitalitat mundial de la telefonia mòbil fins al 2023, entre altres motius per la promesa de l’entrada en funcionament de la L-9 i el funcionament del transport públic. Si la vaga ho permet.