Berlín investiga VW per evasió d'impostos

Audi confessa que 85.000 cotxes dièsel d'alta gamma van ser manipulats als EUA

Cinc treballadors del grup estan sota sospita per defraudar Hisenda

Treballadors d’una cadena de muntatge d’automòbils Porsche.

Treballadors d’una cadena de muntatge d’automòbils Porsche. / AFP

2
Es llegeix en minuts
CARLES PLANAS BOU / BERLÍN

Matthias Müller va viure ahir dimarts un dels seus dies més negres des que va ser ascendit a president del grup Volkswagen. La Fiscalia alemanya de Braunschweig va anunciar que investigarà el gegant automobilístic per un presumpte cas de frau fiscal que se suma a la llarga llista d'acusacions que ha rebut des que es va destapar l'escàndol per la manipulació de les emissions contaminants dels seus vehicles. «En aquest moment hi ha diligències contra cinc acusats», va confirmar el fiscal superior Klaus Ziehe. Aquestes persones serien treballadors de la companyia.

En aquest nou cas, que dóna com a provades les males pràctiques de Volkswagen, es tracta de dilucidar si el fabricant d'Europa més important hauria manipulat les dades d'emissió de diòxid de carboni (CO2) dels seus vehicles per obtenir exempcions fiscals.

Les emissions de gasos contaminants d'un automòbil són un criteri essencial per determinar l'impost de circulació. Si es confirma que les dades proporcionades a les autoritats per Volkswagen eren més baixes del real, cosa que la mateixa empresa ja va confirmar, es tractaria d'un frau a l'Estat per pagar menys impostos de circulació.

A aquesta investigació se li sumen ara els 800.000 automòbils que la companyia va assegurar que també presentaven irregularitats.

El 3 de novembre passat Volks­wagen va remarcar que l'incident podria afectar també els motors de gasolina. El cas, que se suma als 11 milions de vehicles manipulats a tot el món, suposa una altra dura garrotada econòmica per al grup automobilístic alemany, que ja ha calculat que haurà de reservar 2.000 milions d'euros per fer front al reemborsament dels impostos que fins ara havia aconseguit esquivar.

MÉS COTXES TRUCATS

L'obertura d'aquesta nova investigació va arribar hores després que Audi confessés haver manipulat els vehicles dièsel de tres litres comercialitzats als Estats Units. Malgrat haver-ho negat categòricament durant setmanes a les autoritats mediambientals nord-americanes, la companyia va emetre un comunicat dilluns a la nit en què va assegurar que hi hauria fins a 85.000 cotxes implicats.

Aquesta nova pàgina del dieselgate també esquitxa directament els mateixos models de Volkswagen i Porsche, ja que la filial d'Inglostadt era la responsable de la fabricació de tots els cotxes de tres litres. La revelació afecta models comercialitzats entre l'any 2009 i el 2015 tan populars als Estats Units com l'Audi Q5, Q7, A6, A7 i A8, el Volkswagen Touareg o el Porsche Cayenne. La implicació de la luxosa Porsche suposa un altre revés per a Matthias Müller, màxim responsable de la firma d'esportius durant el període en què es van manipular els vehicles.

MENTIDES

Notícies relacionades

Després que l'Agència de Protecció Mediambiental (EPA) destapés l'escàndol la companyia va paralitzar les vendes als Estats Units i va intentar calmar l'ànim dels consumidors. Durant més de dos mesos, el grup va mentir a les autoritats fins que ahir va confessar que es va servir d'un software fraudulent i prohibit per la normativa del país.

Ara, Audi s'ha compromès a cooperar de forma «transparent» i a reparar els models danyats, cosa que podria afegir 50 milions d'euros més a la llarga llista de costos a què Volkswagen s'haurà d'enfrontar per esmenar l'escàndol dels vehicles trucats.