CRISI EN LA INDÚSTRIA DE L'AUTOMÒBIL

El grup Volkswagen haurà de tornar un màxim de 50 milions en ajudes del Pive

Nissan defensa la continuïtat del pla malgrat els problemes de Volkswagen

El ministre José Manuel Soria, ahir, en la roda de premsa posterior al Consell de Ministres.

El ministre José Manuel Soria, ahir, en la roda de premsa posterior al Consell de Ministres. / JOSÉ LUIS ROCA

2
Es llegeix en minuts
ANTONI FUENTES / BARCELONA

El grup Volkswagen haurà de tornar a les arques de l'Estat un màxim de 50 milions d'euros per ajudes del pla Pive percebudes de forma fraudulenta. La companyia ha comunicat al ministre que ha comptabilitzat 50.000 cotxes venuts a Espanya que superaven els nivells màxims d'emissió de CO2 per poder ser beneficiari de l'ajuda a la compra de turismes.

El pla Pive concedia, fins a la primavera d'aquest any, una ajuda de 2.000 euros als clients que canviessin el seu vehicle vell per un altre de nou amb una emissió màxima de CO2 de 120 grams per quilòmetre recorregut. D'aquests 2.000 euros, 1.000 euros corresponien a la subvenció que donava el Ministeri d'Indústria i l'altra meitat a les marques i els concessionaris. Per tant, si tots els cotxes afectats per una emissió de diòxid de carboni per sobre de la xifra homologada en les proves de laboratori van rebre l'incentiu del Pive, la quantitat màxima pujaria a 50 milions.

Els 50.000 cotxes afectats a Espanya per la nova irregularitat formen part dels 800.000 vehicles detectats per Volkswagen a tot el món. El vicepresident de Volkswagen i president del consell d'administració de Seat, Francisco Javier García Sanz, va traslladar aquesta informació al ministre José Manuel Soria dimecres i la voluntat del grup de fer-se càrrec dels costos de les revisions per solucionar el problema així com del retorn de les ajudes del Pive.

La companyia ha anunciat una provisió de 2.000 milions per afrontar les responsabilitats del nou problema. A més de determinar la possibilitat de rebre l'ajuda del Pive, el nivell de CO2 també és determinant per pagar l'impost de matriculació. Els cotxes afectats per l'excés de CO2 haurien d'haver pagat, com a mínim, un 4,75% d'impost de matriculació en lloc de quedar exempt del tribut al superar el llindar de 120 grams a partir del qual es comença a abonar el gravamen.

De moment, el grup alemany no ha explicat la distribució dels cotxes afectats per l'excés de CO2 per marques, encara que es dóna per segur que Seat també està en la llista.

JORNADA DEL SECTOR

Els problemes del grup Volkswagen han tornat a marcar la jornada d'automoció de l'escola de negocis IESE. Per segon dia consecutiu, un alt càrrec de Seat ha tornat a plantar els directius del sector que participen en la jornada que se celebra a Barcelona. Després de l'absència del president, Luca de Meo, aquesta vegada ha sigut el vicepresident de recursos humans.

En la mateixa jornada, el conseller director general de Nissan Motor Ibérica, Frank Torres, ha defensat la necessitat que el Govern central continuï amb les ajudes del Pive malgrat els problemes de Volkswagen que han esquitxat el pla. "El Govern ha de seguir recolzant el sector i el pla Pive és una eina important que ha donat bons resultats perquè anem camí de produir tres milions de vehicles a Espanya", ha explicat Torres a la premsa.

Notícies relacionades

El directiu ha presumit del lideratge de Nissan en la venda de vehicles elèctrics amb més de 200.000 unitats comercialitzades a tot el món, i ha destacat que la planta de Barcelona està preparada per produir els vehicles del futur perquè ja fabrica la furgoneta elèctrica e-NV200.

A més, Torres s'ha mostrat optimista sobre les possibilitats d'arribar a un pròxim acord en la negociació del conveni col·lectiu que permet "començar a tornar als treballadors els esforços que han fet en els últims anys" per guanyar les adjudicacions de nous models.

Temes:

Seat Volkswagen