CRISI A LA INDÚSTRIA DE L'AUTOMÒBIL
Set preguntes clau sobre escàndol de Volkswagen

Martin Winterkorn. /
1. ¿Com va començar el cas dels motors manipulats de Volkswagen?
El 18 de setembre passarà a la història com el dia en què va esclatar l'escàndol més gran en la història del grup Volkswagen. L'agència de medi ambient de Califòrnia va fer públic el requeriment enviat a la filial dels Estats Units per solucionar el greu problema detectat, consistent en la instal·lació d'un programa informàtic en alguns motors dièsel per enganyar els inspectors en el moment en què porten a terme les proves d'emissió de gasos per a l'homologació d'un model. Després d'una investigació de més un any, Volkswagen va confessar que va muntar un 'software' que reduïa les emissions en les proves.
2. ¿Com ha reaccionat la cúpula del grup?
La primera reacció de Volkswagen va consistir a treure importància a les informacions publicades per la premsa dels Estats Units i intentar circumscriure el problema a les gairebé 500.000 unitats afectades al país nord-americà. Dos dies després de l'inici del 'dieselgate', el president del grup, Martin Winterkorn, va demanar disculpes en un vídeo difós per la companyia, al qual van seguir altres comunicats i un nou vídeo que no van poder frenar la bola de neu. Després d'admetre que l'engany afectava 11 milions de vehicles a tot el món venuts entre el 2009 i el 2014, el consell d'administració va anunciar la destitució de Winterkorn i el seu relleu per Matthias Müller, cap de Porsche.
3. ¿Quin impacte ha tingut la crisi a Espanya?
Dels 11 milions de vehicles afectats per la manipulació de motors, 683.626 es van comercialitzar a Espanya. A més, Seat va vendre 700.000 cotxes amb la seva marca que anaven equipats amb els motors trucats. Encara que en un primer moment el Ministeri d'Indústria va assegurar que exigiria a Seat la devolució de les ajudes rebudes pel pla PIVE, després va haver de rectificar, ja que la subvenció té en compte el nivell de diòxid de carboni i no d'òxid de nitrogen. No obstant, la nova revelació que hi ha 800.000 cotxes del grup a tot el món que superen els nivells de CO2 obre la porta a revisar aquestes ajudes. Com a efecte col·lateral, el Govern negocia amb VW que mantingui la inversió de 4.200 milions a Espanya fins al 2019.
4. ¿Com solucionarà la firma el problema dels cotxes?
Encara que inicialment Volkswagen va intentar que la revisió dels cotxes afectats fos voluntària per part dels seus propietaris, el Govern alemany va exigir al grup que solucionés el problema detectat a tots els vehicles de forma obligatòria i amb rapidesa. La multinacional té previst iniciar les revisions el gener del 2016 i acabar-les a final de l'any que ve o principi del 2017. De moment, Volkswagen ha anunciat que la revisió, sense cost per als clients, consistirà en una reprogramació del programa informàtic en alguns casos i en altres obligarà a intervencions de més calat en els motors afectats. El grup ha de concretar els seus plans de revisió a tots els països.
5. ¿Quines diferències hi ha entre les emissions de CO2 i NOx?
Fins a aquesta setmana, els problemes d'emissions detectats en el grup Volkswagen afectaven únicament un excés d'òxid de nitrogen (NOx) que l'agència de medi ambient de Califòrnia va quantificar en una forquilla de 10 a 40 vegades. No obstant, aquesta setmana la companyia ha admès que ha detectat uns nivells per sobre dels nivells homologats d'emissions de diòxid de carboni (CO2) en uns 800.000 vehicles. El NOx és un gas que agreuja la pol·lució a les grans ciutats a l'envoltar-les pel característic núvol marronós que empitjora l'estat de salut de pacients de malalties respiratòries. En canvi, el CO2 és un gas que causa l'efecte hivernacle.
6. ¿Hi ha altres models i marques sota investigació?
El grup automobilístic alemany Volkswagen ha anunciat que deixa de vendre als Estats Units els models amb motor dièsel de tres litres afectats per l'alerta d'aquesta setmana de l'Agència per a la Protecció Mediambiental (EPA) nord-americà. Un portaveu del fabricant va confirmar la decisió de la companyia i la va qualificar de «voluntària» i «temporal», alhora que va declinar detallar quants vehicles d'aquestes característiques s'han venut en aquest mercat. L'EPA també va explicar recentment que, després de destapar l'escàndol de Volkswagen, també investiga altres marques per comprovar si compleixen amb els nivells d'emissions de gasos homologats en les proves de laboratori.
Notícies relacionades7. ¿Quines denúncies o reclamacions es poden fer?
Volkswagen ha comptabilitzat per ara unes provisions de 6.500 milions per afrontar els costos de les revisions i a possibles indemnitzacions. El frau dels seus motors està sent investigat judicialment o als parlaments dels Estats Units, Alemanya, Itàlia, Regne Unit, França i Espanya, entre altres països. Espanya va ser un dels últims països a sumar-se al setge judicial a Volkswagen, a l'admetre a tràmit l'Audiència Nacional diverses querelles presentades per Manos Limpias i associacions d'usuaris i afectats. En el supòsit màxim, la indemnització per als afectats podria arribar a 25.000 euros, segons els denunciants.
- Fenomen en auge La venda a pes de 'caixes sorpresa' d'Amazon arriba al centre de Barcelona: "És com una loteria"
- Universitat Més de 250 professors universitaris exigeixen a la UB que investigui el cas Ramón Flecha
- MUNDIAL DE CLUBS Luis Enrique ignora Mbappé: «Soc soci culer, per això sempre em motiva jugar contra el Madrid»
- Previsió meteorològica Catalunya, en alerta per fortes pluges: aquestes són les zones on més pot ploure
- Detingut per matar d’una punyalada un multireincident al Prat de Llobregat per una venjança
- Transició ecològica Catalunya només disposa del 20% de l'energia verda necessària per a 2030
- Nous estudis revelen que estar solter pot evitar-te tenir demència
- Mamarazzis Tots els detalls que encara no s'han explicat de la festa de Lamine Yamal: 'casino ladys', 'mini-boys' i clàusules de fins a 2 milions
- Sondeig de la Generalitat Enquesta CEO: El suport a la independència de Catalunya es recupera per primera vegada en any i mig
- Pàrquing lliure Aparcar gratis a Barcelona: aquestes són les zones sense àrea verda