VW mantindrà les inversions a Seat a canvi d'ajudes

Soria garanteix al president de la companyia un «paquet» d'incentius públics

El comitè demana explicacions al ministre davant els temors que s'endarrereixi algun model

4
Es llegeix en minuts
ANTONI FUENTES / BARCELONA

Les inversions del grup Volkswagen (VW) a Espanya seguiran endavant però amb condicions. El ministre d'Indústria, José Manuel Soria, va llançar la notícia a primera hora d'ahir que el president del fabricant automobilístic, Matthias Müller, li havia confirmat en una reunió celebrada a la seu central de la companyia a Wolfsburg que mantenia els plans per a Seat i per a la planta de Volkswagen a Navarra. A canvi, Müller va demanar garanties que l'esforç inversor del grup, xifrat en 4.200 milions, es veuria recompensat amb ajuda pública.

«El president de Volkswagen em va confirmar que el programa d'inversions no té cap mena d'alteració i es portarà a terme», va afirmar Soria en la roda de premsa posterior al Consell de Ministres. La condició, segons va afegir, és que les comunitats autònomes afectades (Catalunya i Navarra) i el Govern central posin en marxa «plans d'ajuda per a innovació i amb la finalitat de localitzar càrrega de treball».

COMPROMÍS D'AJUDES PER ESCRIT / Soria va indicar que, l'endemà de la trobada mantinguda amb Müller, va enviar una carta al president de Volks-wagen en la qual li va oferir per escrit «el compromís» d'atorgar a la multinacional un «paquet d'ajudes» de l'Executiu central i de les dues autonomies. «Ho tenen garantit -va afegir- i el Govern de Navarra i el conseller d'Indústria de Catalunya hi col·laboraran».

El departament d'Empresa i Ocupació va confirmar la trucada telefònica de Soria al conseller Felip Puig en què el ministre va preguntar si la Generalitat estava disposada a seguir donant subvencions i ajudes financeres a Seat per les inversions anunciades a Seat de 3.300 milions. A aquesta xifra s'hi han d'afegir 900 milions destinats a la factoria de VW a Pamplona.

Tant el Govern de la Generalitat com el ministre d'Indústria van indicar que es tracta de les «ajudes habituals» a empreses industrials. «Són ajudes que es plantegen normalment per a grups d'automoció per ubicar producció. S'ha fet al llarg d'aquests anys amb totes les marques», va afirmar el ministre, que va eludir concretar la quantia a la qual s'ha compromès amb VW.

En els últims anys, Seat va comptabilitzar en els seus balanços, segons la informació del registre mercantil, tres avals financers del Ministeri d'Indústria que sumen 315,3 milions més 17,2 milions en subvencions, dels quals 3,9 milions apareixen en els comptes del 2014.

L'anunci del manteniment de les inversions va permetre al ministre alleujar la pressió que estava rebent per la seva resposta en la crisi de VW, que les organitzacions sindicals i l'oposició havien criticat al considerar que era insuficient. Però paradoxalment, la notícia donada per Soria no va caure bé en el grup alemany ni tampoc a la Generalitat. I a més a més, contrasta amb les afirmacions del ministre de Justícia, Rafael Catalá, que l'Executiu exigirà a VW la devolució de la bonificació del pla PIVE si es demostra que es van incomplir les condicions.

El president del comitè d'empresa de Seat, Matías Carnero, va advertir que les paraules del titular d'Indústria podien «posar en perill les inversions» perquè la direcció del grup encara no les havia confirmat oficialment, ja que estaven supeditades al nivell d'ajudes públiques que rebrà.

Carnero encapçalarà una delegació sindical que dimarts demanarà explicacions al ministre en una reu-nió convocada per Soria. Un dels aspectes pendents d'aclarir és si les inversions mantindran el 100% de l'import previst i el ritme planificat, fins al 2019.

86.000 MILIONS EN JOC / El ministre es va referir a la renovació de l'Ibiza, amb una nova generació, i del León, amb una actualització del disseny. No obstant, els plans inicials de Seat preveien el llançament de fins a tres tot camins amb l'objectiu d'entrar en un segment de mercat de fort creixement, de manera que els sindicats temen que aquests models (SUV en la sigla en anglès) pateixin algun endarreriment.

Notícies relacionades

La notícia sobre el manteniment de les inversions de VW a Espanya es produeix en plena tempesta al grup després de l'anunci que va fer el seu president que la companyia cancel·larà o endarrerirà les inversions que no siguin essencials dintre d'un un pla de reducció de costos per fer front a la voluminosa factura que tindrà el trucatge de motors dièsel per camuflar les seves emissions d'òxid de nitrogen. La llista de les inversions salvades i condemnades dels 86.000 milions planificats per tot el grup fins al 2019 estarà a punt en les pròximes setmanes.

El ministre d'Afers Estrangers d'Alemanya, Frank-Walter Steinmeier, va advertir al seu homòleg espanyol, José Manuel García-Margallo -amb qui es va reunir ahir- que la preocupació a les factories de la multinacional a Espanya és la mateixa que es viu a Alemanya.

Temes:

Volkswagen