NEGOCI AEROPORTUARI

Aena informa les companyies que congelarà les tarifes el 2016

El gestor rebutja l'exigència de Competència d'abaixar fins a un 3% les taxes

Actividad comercial en la terminal T2 de l’aeroport de Barcelona.

Actividad comercial en la terminal T2 de l’aeroport de Barcelona. / FERRAN NADEU

1
Es llegeix en minuts
SALVADOR SABRIÀ / BARCELONA

el gestor aeroportuari Aena ha decidit fer cas omís de la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) i ahir va anunciar a les companyies aèries que mantindrà la seva proposta de tarifes per al 2016, que en preveu la congelació, tal com ha fet aquest any i tenia previst fer-ho fins al 2015.

Competència va fer públics el 30 d'abril passat els criteris sobre la separació de costos entre les activitats aeroportuàries amb tarifes regulades i les comercials als aeroports d'Aena i concloïa que aquesta separació no s'havia fet correctament, de manera que s'havia de refer el càlcul de les tarifes. La proposta de la CNMC comportaria «una reducció anual dels costos aeroportuaris per als pròxims anys d'entre un 2% i un 3%».

La CNMC va advertir l'11 de setembre del 2014 que el model de comptabilitat d'Aena «infravalora els costos de les activitats comercials» i els tracta com una activitat addicional sobre l'aeroportuària, com per exemple la sobredimensió dels edificis de les terminals per posar-hi serveis comercials que no haurien de computar com a part dels aeroportuaris regulats. Segons la Comissió, aquest nou càlcul obligaria a reduir els costos que s'atribueixen a activitats aeroportuàries en 69,8 milions.

Notícies relacionades

Aena, una part de la qual està privatitzada i cotitza a la borsa, va al·legar contra el càlcul de la Comissió. Els fons TCI i Talos Capital, amb el 7,714% del capital, reclamaran en la junta d'accionistes del pròxim 3 de juny que el consell d'administració actuï enfront de l'acord de la CNMC  i «qualssevol d'altres resolucions que poguessin afectar negativament l'actual sistema regulatori de càlcul de les tarifes» i reclamar al Govern que deixi al marge la CNMC en aquest assumpte.

Els aeroports obtenen ingressos per dos tipus de serveis: els aeroportuaris bàsics i els que estan vinculats a activitats comercials i fora de les terminals. Del primer grup, uns quants (com la utilització de les pistes, la seguretat i els serveis d'inspecció i control de passatgers, la utilització de fingers, o la prestació de serveis en terra) tenen la consideració de prestacions públiques patrimonials (ppp), i estan sotmeses a supervisió i control. La CNMC exerceix les competències sobre aquest tema i intervé en les modificacions tarifàries que ha d'aplicar Aena.