LICITACIÓ POLÈMICA A CATALUNYA

La guerra de les ambulàncies

L'adjudicació del transport sanitari es complica per la presentació de diversos recursos

Diverses ambulàncies van a un accident de trànsit a Barcelona.

Diverses ambulàncies van a un accident de trànsit a Barcelona. / ARXIU / ELISENDA PONS

2
Es llegeix en minuts
JOSEP M. BERENGUERAS
BARCELONA

El principal concurs públic de la legislatura catalana, el de les ambulàncies, té aires de culebró (inacabat). La licitació, amb un pressupost de més de 2.000 milions per als pròxims 10 anys, va tenir una primera adjudicació controvertida, un segon episodi d'adjudicació final novament polèmic i, ara, un tercer capítol de batalla legal: firmes històriques del sector han recorregut l'adjudicació al considerar que algunes de les guanyadores no compleixen els criteris tècnics que garanteixen un servei adequat als pacients, i han denunciat que s'ha prioritzat l'oferta econòmica.

Al gener, la Generalitat va fer públiques les ofertes econòmiques dels 13 lots trets a concurs (ha dividit la prestació d'aquest servei al territori català en 13 zones), i la gran guanyadora va ser la multinacional danesa Falck VL, que va aconseguir sis dels lots que havien sortit a concurs. La decisió va suposar un terratrèmol en el sector, ja que moltes de la vintena d'empreses que fins ara operaven es quedaven fora del concurs.

A principis de mes, el Departament de Salut va fer pública l'adjudicació final amb diversos canvis -tres lots per a Falck VL; tres per a Transport Sanitari de Catalunya (TSC), controlada per la família italiana Bonomi; i tres per a l'UTE Egara, entre altres), però els canvis no han convençut almenys quatre dels operadors històrics, que han presentat recursos al Tribunal Català de Contractes del Sector Públic i que han ajornat la formalització de les adjudicacions.

Segons ha pogut saber aquest diari, en les reclamacions, per exemple, el Consorci del Transport Sanitari de Catalunya Regió Girona (CTSC) denuncia que la guanyadora del concurs del lot E (Girona), TSC, incompleix en la majoria dels vehicles la normativa de seguretat de pes, que diversos d'aquests vehicles estan destinats a altres zones i que el pla d'implantació i renovació de la flota per part de la firma és «deficient». Uns arguments similars utilitza l'UTE, formada per Ambulancias Sanjuan, Centre d'Ambulàncies Baix Ebre i CTSC, que va perdre el concurs de l'Alt Pirineu a favor de TSC, en un altre dels recursos.

Notícies relacionades

Ambulàncies Reus també ha recorregut l'adjudicació de tres dels lots amb arguments com que l'UTE Egara no té la «solvència econòmica i financera necessària» o que diversos dels vehicles oferts no són actualment ambulàncies, sinó «furgons».

Salut encara no ha formalitzat els contractes, i el Tribunal de Contractes té ara dos mesos per resoldre els recursos.