HISTÒRIES MÍNIMES
Nanopartícules contra la vellesa
Endor Nanotechnologies s'estrena al mercat amb un revitalitzador de les cèl·lules
Fundada el 2005, la firma llança al mercat el seu primer producte basat en les nanopartícules contra els efectes de l'edat i manté l'investigació contra el càncer, que finança amb la seva activitat més comercial.

Joaquín Querol i Judith Sendra posen amb un flascó del seu producte. /
Investigar està molt bé, però amb sentit pràctic. Aquest és el plantejament de Joaquín Querol, un físic que, juntament amb l'economista Javier Fernández i, posteriorment, amb la doctora en bioquímica
Judith Sendra, són els fundadors d'Endor Nanotechnologies. Nascuda el 2005, aquest any ha llançat al mercat el seu primer producte: un tractament facial per combatre els efectes del pas del temps a la pell a base de nanopartícules «que milloren la vida cel·lular i la capacitat de la cèl·lula per moure's, reproduir-se i alimentar-se», explica Querol. En resum, un revitalitzador de les cèl·lules. Van ser uns dels pioners en el registre europeu de companyies que fan servir els nanomaterials (la mida més petita de la matèria).
A Querol no li agrada parlar d'envelliment perquè té una connotació pejorativa o de malaltia. Prefereix referir-se als efectes del pas dels anys a la pell com «un procés natural». Però el seu tractament facial actua sobre les arrugues, taques i altres signes de l'edat.
Endor, el nom de la qual va sorgir d'un planeta imaginari de l'univers de Star Wars, no és una biotecnològica corrent. Encara que té la seu al Parc Científic de Barcelona (PCB), no va sorgir d'un grup d'investigació universitari, com la majoria, sinó que dos dels seus membres, el mateix Querol i també Fernández, provenien del sector privat.
Per això, la idea originària i que encara mantenen és la de ser «una empresa de base tecnològica», i la nanotecnologia (la capacitat de manipular la matèria a escala atòmica, molecular i supramolecular) complia aquest requisit. Els seus principis essencials són «ser propietaris de tecnologies que resolen necessitats concretes» i «mantenir l'empresa a llarg termini». Això suposa que, per al seu model de negoci, el capital risc, que pot ser molt oportú en altres casos, «només ha de servir com a eina puntual». De fet, encara no han hagut d'utilitzar aquesta fórmula i entre els tres fundadors mantenen el control de la firma, que l'any passat va facturar 498.000 d'euros i va obtenir els primers beneficis: 60.000 euros. Això va ser gràcies als primers acords de llicència amb sectors com el tèxtil per a l'ús d'algun dels resultats de les seves investigacions.
Perquè si alguna cosa tenen clara a Endor, que concentra esforços en el camp de l'oncologia (càncer) i la dermatologia, és que volen continuar investigant i per a això els cal autofinançar-se. D'aquí ve la necessitat de llançar al mercat el primer producte amb la marca Y.en The Effect a través de perfumeries de gamma alta, encara que la gran aposta és internet (www.yen-effect.com).
Aquestes crema (179 euros) i sèrum (199 euros) van sorgir d'haver identificat els efectes secundaris que provoca la quimioteràpia en els malalts de càncer. El principi actiu que van crear, que es troba ara en fase clínica perquè no se'l considera un fàrmac, però sí un producte sanitari, dóna vida a les cèl·lules a un ritme més gran del que moren. En un assaig amb 23 dones a la clínica Teknon, han detectat que, després d'aplicar el tractament, «la densitat de la pell es triplica».
Al seu dia van veure que la investigació, en la qual continuen, podia derivar-se cap a la cosmètica i que complia un dels seus principis: «una idea que es pot produir a escala industrial». El principi actiu es fa a les instal·lacions del Parc Científic, on treballen set persones, i es fabrica a plantes de firmes especialitzades en producció industrial.
L'activitat cosmètica ja està en marxa per aconseguir «una venda massiva», que és l'única via d'obtenir ingressos per finançar les investigacions. Si aquest any venguessin 1.000 o 2.000 cremes se sentirien satisfets, però no volen posar límits. El mercat objectiu és d'uns cinc milions d'euros, «que és el que correspondria a Espanya. A nivell europeu es pot multiplicar per tres o quatre i, a nivell mundial, per més», diu Querol.
Notícies relacionadesTenen gairebé tancats acords per col·locar el producte en dos punts de venda a París, «el lloc on es generen les tendències».
Una de les seves investigacions se centra en el càncer de pàncrees, que és un dels més difícils de curar. El tractament amb nanopartícules, provat en ratolins, actua com una quimioteràpia, però més focalitzada i sense efectes secundaris.
- La nova Casa Blanca Les protestes contra Trump s’estenen per tot els EUA
- La relació post-Brexit La UE, Espanya i el Regne Unit segellen un acord polític històric sobre Gibraltar
- Tempesta judicial i política Una gravació de Koldo vincula Santos Cerdán amb comissions
- Mesures per al curs vinent Educació restringirà encara més l’ús de mòbils i pantalles als centres
- Els judicis del procés L’Audiència de Barcelona amnistia 35 processats pels preparatius de l’1-O
- Cinc platges de la Costa Brava per gaudir abans de l'arribada de l'estiu
- PAU 2025 Dels vídeos de gatets a TikTok a la primera filòsofa en la selectivitat: així ha sigut l’examen de Filosofia a Catalunya
- Ciència La mapa més gran de l’univers ja és a la xarxa: una finestra inèdita a l’origen i evolució de les galàxies
- Drets laborals Miguel Benito, expert en dret laboral, explica quina és la temperatura màxima a la qual ha d’estar el teu centre de treball: “És il·legal treballar amb aquesta calor”
- Accident aeri Un avió amb 242 passatgers amb destinació a Londres s'estavella durant l'enlairament en una ciutat de l'Índia