ESTRATÈGIA D'UN GESTOR D'INFRAESTRUCTURES

Abertis allarga una concessió al Brasil a canvi de més inversió

El grup construirà un nou tram de via de peatge i amplia sis mesos el contracte

La firma aspira a aplicar el model, que ja va pactar a França, en autopistes espanyoles

2
Es llegeix en minuts
AGUSTÍ SALA
BARCELONA

pas a pas, Abertis està aconseguint aplicar el seu model d'allargar la vida de les concessions a canvi de nova inversió. Arteris, la filial del grup al Brasil, ha tancat un acord amb les autoritats del transport a Sâo Paulo per invertir uns 30 milions d'euros per realitzar 14 quilòmetres per duplicar un tram d'autopista i, com a contrapartida, allargarà sis mesos la vida de la concessió de la via de pagament, que vencerà el maig del 2019.

D'aquesta forma, el grup, que té com a delegat Francisco Reynés, aplica el model que ja va acordar la seva filial francesa, Sanef i altres operadores, en aquell país. París ha remès aquest projecte, anomenat Plan Relance, a la Comissió Europea perquè hi doni el vistiplau.

Sanef i les seves altres filials preveuen inversions de 700 milions a canvi d'allargar la vida de les concessions entre dos i sis anys. El conjunt del pla, al qual es van sumar la resta d'operadores a França, puja a uns 3.600 milions.

A Espanya, l'estratègia d'Abertis està resultant més difícil d'aplicar perquè el ministeri de Foment ha rebutjat fins ara públicament el model. De totes maneres, actualment negocien «els mecanismes de compensació» davant la possibilitat de finançar els 135 milions que costaria construir l'autovia

A-27 de Tarragona a Montblanc, amb connexió amb l'AP-2, per als quals Foment no té prou recursos. «Podria ser a canvi d'allargar concessions o un altre tipus de contraprestacions», expliquen fonts coneixedores de les discussions.

Abertis està especialment interessada a emprendre noves inversions a canvi d'allargar les concessions del tram València-l'Hospitalet de l'Infant de l'AP-7, que venç el 2019, i de la Jonquera a l'Hospitalet de l'Infant de la mateixa via de pagament, que venç el 2021; així com de la A-2 de Barcelona a Saragossa.

Notícies relacionades

Després d'escindir i vendre Saba, la companyia presidida per Salvador Alemany va decidir concentrar-se en el negoci de les autopistes i les telecomunicacions. Progressivament s'ha desprès de la divisió d'aeroports, de la qual només li queda la societat concessionària de l'aeroport de Montego Bay, a Jamaica.

SENSE AEROPORTS / El grup ha venut a Promotora Aeronàutica del Pacífic la seva participació en aeroports mexicans per 172 milions d'euros. La firma tenia el 33,33% d'Aeropuertos Mexicanos del Pacífico (AMP) a través de la seva filial Desarrollo de Concesiones Aeroportuarias, que opera un total de 12 aeroports al país nord-americà.