INICI D'UNA ETAPA CLAU PER A LES BOTIGUES

Rebaixes sagrades

Els ciutadans aprofiten la primera jornada de descomptes d'estiu El comerç busca prolongar la bona ratxa de vendes

Ocasions 8 Una ciutadana, ahir, en una botiga de Barcelona.

Ocasions 8 Una ciutadana, ahir, en una botiga de Barcelona. / FERRAN NADEU

2
Es llegeix en minuts
JOSEP M. BERENGUERAS
BARCELONA

«A mi que es deixin de tonteries i em mantinguin les rebaixes com ara tots els estius. ¡És el millor moment en mesos!», assegurava ahir -eufòrica- Mercedes López, una mestressa de casa de 47 anys de l'Hospitalet que carregava dues bosses -Zara i El Corte Inglés- a mig matí al centre de Barcelona. La de López és un exemple a l'atzar d'una opinió que sembla majoritària: hi pot haver descomptes durant molts moments de l'any, outlets, botigues on line... Però les rebaixes són sagrades per al consumidor i per a moltes botigues.

«L'oferta dels comerços està muntada de tal manera que, al final de temporada, hi ha d'haver  rebaixes», recordava el secretari general de la Confederació de Comerç de Catalunya (CCC), Miquel Àngel Fraile, sobre la conveniència o no de les rebaixes a partir de l'1 de juliol ara que hi ha descomptes tot l'any. «No oferim productes dolents, ni fabricats expressament. Les rebaixes són el moment per comprar la roba que ha estat almenys sis mesos a la venda, que és de qualitat, de temporada, i amb el millor servei», afegia.

Lleis o tradicions

La llei espanyola va acabar amb les rebaixes com es coneixien fins ara, donant llibertat als comerciants a aplicar la denominació tot l'any. Però la llei catalana les situa a partir de l'1 de juliol, i de fet, grans firmes com El Corte Inglés o Inditex (Zara, Bershka...) segueixen respectant l'històric calendari a tot Espanya. «Als consumidors els va bé tenir un referent», recorda Fraile. I vist per com va anar el primer dia de descomptes, no els falta raó.

Des de primera hora del matí, el centre de Barcelona va presentar una bona imatge de compradors, sobretot joves que buscaven xollos en botigues multimarca o grans cadenes. «Samarretes, vestits, un biquini... El que es pugui», afirmava Victoria Moya, una noia de 16 anys a la rambla de Catalunya. Al migdia, les botigues presentaven una imatge molt animada, i es veien moltes bosses: és a dir, els clients aprofitaven els descomptes, que es mouen entre el 20% i el 50% en la major part dels casos.

Notícies relacionades

Si per al consumidor les rebaixes són especials, per als comerços també ho són (el moment de netejar les prestatgeries i el magatzem per donar pas a la nova temporada). Aquest any, per primera vegada en molts anys, l'optimisme era palpable: «Els últims tres mesos han sigut molt bons, amb increments de vendes del 5% de mitjana. Això ens fa ser molt optimistes de cara a les rebaixes», destacava el president de Gremitex, Antoni Furest. «Suposem que és perquè la situació econòmica de la gent s'ha estabilitzat. No hi ha tanta por que empitjori i per això la gent compra més», confirmava Marc Llenas, gerent de la botiga Llenas.

La CCC calcula que les vendes pujaran aquest any en rebaixes entre el 2% i el 4%. Més animació sumada a menys estoc farà que la gran majoria de les compres es concentrin en els primers 10 dies.