PREMI A UNA INICIATIVA INNOVADORA

La bona vista de Palens

La fabricant d'ulleres de fusta va registrar unes vendes de 80.000 euros a l'abril, un 70% més que el mateix mes del 2013

L'empresa va néixer el 2012 i preveu beneficis en aquest exercici

Variades 8 Óscar Palencia, amb algunes de les seves creacions.

Variades 8 Óscar Palencia, amb algunes de les seves creacions. / FRANCESC CASALS

2
Es llegeix en minuts
REBECCA BOSCH BASSAT
BARCELONA.

Fa dos anys, Palens era un projecte. En fa un, ja venia les seves ulleres de muntura de fusta a 200 establiments. El 2014 la marca està present en més de 500 establiments, 150 dels quals són fora d'Espanya. L'ànima i fundador de Palens, Óscar Palencia, va veure reconegut el seu èxit dimarts passat amb el premi a la millor Iniciativa Empresarial que atorga l'Aijec (Associació Independent de Joves Empresaris de Catalunya).

Óscar Palencia, de 27 anys, resumeix l'èxit: l'abril passat Palens va facturar 80.000 euros, que és un 70% més del que van facturar l'abril del 2013. La companyia exporta el 30% de la seva producció, «però preveiem arribar al 85% en menys de cinc anys, una vegada estiguem a Amèrica i a l'Àsia», vaticina Óscar Palencia. De moment, França, Itàlia, Alemanya i Grècia són els seus mercats internacionals més importants.

L'empresari atribueix l'èxit de les seves ulleres a l'auge dels productes handmade -les Palens estan confeccionades de forma artesanal-, així com a la relació qualitat-preu. Unes Palens costen entre 90 i 140 euros. «És un preu xinès però estan fabricades a Espanya», fa broma Palencia, per a qui els seus marges són ajustats: «La competència les ven a uns 350 euros».

Els materials provenen del Canadà i el Brasil. «Des d'un principi vaig voler treballar amb fusta, a la qual no estem acostumats», explica el creador de Palens. Encara que no es limiten a la fusta. Ja hi ha producció de muntures fabricades amb pedra, «material que està molt de moda a la resta d'Europa», precisa Palencia. El pas següent seran les ulleres de vinil reciclat de discos dels anys 60. L'objectiu és tancar l'exercici del 2014 amb una facturació d'1,5 milions d'euros.

Notícies relacionades

Palencia explica que va tenir la idea de les Palens fa tres anys durant un viatge a l'Índia, on va veure unes ulleres de plàstic que simulaven ser de fusta. «Hi ha productes que poden reinventar-se», explica. «Vaig pensar que en un estiu i amb 500 euros seria suficient per introduir-les al mercat», recorda. En realitat, hi va haver d'invertir 40.000 euros, la meitat procedents d'ajuda familiar, i l'altra, dels seus propis estalvis «per fer la volta al món amb un amic».

A l'empresari li va ser fàcil aconseguir proveïdors «gràcies a la crisiAbans no m'haurien fet cas», diu convençut. En canvi, les òptiques no l'hi van posar tan fàcil, «perquè les primeres lents no es podien graduar». Al final, Palencia va llançar les Palens al mercat el juny del 2012 amb ulleres confeccionades al garatge de la seva mare. Avui dóna feina a 24 persones en una nau de 2.000 metres quadrats a Cabrera de Mar.