Incidències

Un transformador que fon fusibles deixa més d’una setmana sense llum unes 160 llars i comerços de Barcelona

Negocis del carrer de Casanova van pel segon tall llarg en 48 hores per una incidència similar

Ara Endesa eleva a 5.800 els afectats per talls aquest dilluns a la capital

Santa Coloma i Badalona demanen explicacions a Endesa pels «recurrents talls de subministrament elèctric» dels últims dies

Una avaria en el sistema elèctric deixa 300 abonats de Reus sense llum

Calle Rogent a la altura de Rosselló, donde hay fincas afectadas por cortes de luz

Calle Rogent a la altura de Rosselló, donde hay fincas afectadas por cortes de luz / Google Street View

5
Es llegeix en minuts
Meritxell M. Pauné

Fa diversos dies que el subministrament elèctric a Barcelona dona ensurts. La pitjor part se l’estaria emportant un centenar llarg de domicilis i comerços al voltant del carrer Rogent, al barri del Camp de l’Arpa del Clot (Sant Martí). Van pel vuitè dia de talls de llum, que han coincidit amb una llarga i intensa onada de calor.

La incidència té el seu origen en un transformador elèctric que fon fusibles sense parar. Els tècnics els han canviat diverses vegades, durant sis visites a la instal·lació, però tornen a fondre’s una vegada i una altra. En aquest mitjà, la companyia xifra en 160 els comptadors afectats per aquesta incidència des del 25 de juny.

El cas transcendeix després d’una altra afectació notòria la nit de dilluns a dimarts. Una «simultaneïtat d’avaries a la xarxa elèctrica de mitjana tensió» van deixar a les fosques centenars d’abonats de diversos barris de la capital. Si bé Endesa va indicar inicialment que eren 1.200 clients, ara eleva el total d’afectats aquell dilluns a 5.800. Afirma que els va poder reduir a una cinquena part aquella mateixa nit al «reconfigurar la xarxa» i fer-los arribar l’electricitat «a través de línies alternatives» de la malla. Va quedar resolt per complet a la una del migdia de dimarts, assegura.

En paral·lel, els mateixos dies hi ha hagut afectacions a Badalona i Santa Coloma de Gramenet, suficients com perquè els alcaldes de les dues ciutats, de diferent color polític, hagin demanat explicacions a Endesa. A Badalona l’afectació màxima hauria arribat a 1.200 clients. També a Reus (Baix Camp) hi ha hagut una incidència significativa aquest dijous, amb 300 perjudicats.

«Interrupcions constants»

Diversos afectats del Camp de l’Arpa han enviat cartes a EL PERIÓDICO per donar a conèixer el seu calvari quotidià després del pont de Sant Joan, quan va començar a fallar el subministrament en una desena d’edificis de Rogent, Rosselló i Historiador Maians. «Hem patit interrupcions constants, moltes de més de cinc hores; el cas més greu van ser 30 hores seguides sense llum aquest cap de setmana», denuncia la Carla, resident al carrer Historiador Maians. «¡És inacceptable! Enmig de temperatures extremes dins de les vivendes, de fins a 35 °C, no hem pogut utilitzar ventiladors, ni ascensors, ni electrodomèstics bàsics. No hem pogut cuinar, refrigerar aliments, encendre llums ni ventilar les cases», prossegueix. Està indignada perquè «en altres barris de la ciutat, amb avaries recents, s’han instal·lat grups electrògens d’emergència al cap de poques hores».

Endesa precisa que els seus tècnics han visitat la infraestructura avariada els dies 25, 27 i 29 de juny i 1, 2 i 3 de juliol. «Vam anar a canviar els fusibles, cosa que sol ser suficient en la majoria d’incidències d’aquest tipus, però en aquest cas es tornen a fondre», detalla la mateixa portaveu. Per això, els tècnics se centren ara a «reconfigurar la xarxa» perquè aquests clients depenguin d’un altre transformador i així «acotar millor l’origen del problema». «Durant aquest procés, pot ser necessari fer algun altre tall puntual», adverteix la subministradora.

El Vicenç, un altre afectat de la mateixa zona, desgrana a EL PERIÓDICO la seva contrarietat pel silenci acumulat sobre aquesta avaria, que ha tallat el subministrament de casa seva de manera intermitent durant dies. «Ja hem hagut de llençar menjar de la nevera i del congelador perquè s’ha espatllat. En una finca de Rogent van haver de venir els bombers a rescatar una persona de l’ascensor», relata.

Segons aquest testimoni, durant alguns períodes el subministrament arriba de manera parcial: «Només s’encenen algunes bombetes, però no funcionen les neveres, rentadores, cuines elèctriques, escalfadors, aires condicionats o ventiladors, i per descomptat no funcionen ascensors ni els llums d’escala». Altres veïns consultats assenyalen finques en què els pisos tenien llum i les escales no. «Em sembla indignant que una avaria d’aquest tipus duri una setmana i que ningú expliqui què està passant», diu.

Negocis revoltats a Casanova i Poblenou

A l’Eixample hi ha un altre punt d’apagades per una causa similar, confirmen afectats i Endesa. Diversos blocs del carrer de Casanova i Gran Via es van quedar sense llum dimarts de 13.30 h a 22 h i aquest dijous de nou des de mig matí, detalla una afectada, la Isabel. Té un despatx de psicologia en un sisè pis i no pot rebre els pacients, ni tan sols utilitzar l’intèrfon. Ha arribat a realitzar alguna sessió en una cafeteria pròxima. La perruqueria de la cantonada, assegura, tampoc pot atendre la clientela. «Ens estem mobilitzant per fer una demanda veïnal, perquè no podem treballar», avança.

A Endesa li consten quatre finques en aquesta situació, que ja tenen un equip assignat. «És una situació similar a la de Rogent», indica. Dimarts es van substituir els fusibles fosos del transformador que proveeix aquesta zona i els nous han durat un dia i mig. La solució estudiada també és reconfigurar la xarxa.

Notícies relacionades

Al Poblenou també hi ha hagut malestar empresarial. «Primer cap de setmana de rebaixes i sense llum des d’aquest divendres» , deia dissabte a la tarda a les seves xarxes socials la botiga Festuk Poblenou. «Bona part del carrer Marià Aguiló i de l’eix comercial del Poblenou sense poder treballar un dissabte», criticava. En aquest cas, replica Endesa, la causa era «un cable subterrani avariat» que es va reparar diumenge.

Endesa respon cas per cas i nega una crisi general. «Tot i que registrem un increment puntual d’incidències simultànies amb orígens diversos, no atribuïbles a una única causa, el comportament es va mantenir dins dels marges habituals de la xarxa i és clarament inferior al que es produeix en episodis de fenòmens meteorològics adversos», defensa una portaveu de l’elèctrica a Catalunya. «Lamentem les molèsties ocasionades als clients afectats i reiterem el nostre compromís amb la qualitat del servei», afegeix.