Cita tecnològica a Barcelona

WhatsApp sota lupa

Grans empreses es replantegen seguir permetent als seus directius baixar-se l'aplicació després de l'adquisició per Facebook

Un usuari usa un mòbil davant un logo de WhatsApp.

Un usuari usa un mòbil davant un logo de WhatsApp. / REUTERS / DADO RUVIC

2
Es llegeix en minuts
OLGA GRAU
BARCELONA

Les grans empreses espanyoles no han donat en els últims anys una consigna oficial i clara als seus quadros directius sobre l'ús del servei de missatgeria a través del mòbil WhatsApp. Algunes companyies equipen els seus alts empleats amb terminals Blackberry, com és el cas del Santander, mentre que altres, com el BBVA, treballen en l'entorn Android o iPhone. Però cap de les grans de l'Ibex-35 ha imposat Whats­App com a eina oficial de comunicació i totes recorren al correu electrònic o els SMS com a vies segures, expliquen en entitats com La Caixa o Gas Natural.

D'una manera o d'una altra, molts directius de grans empreses, pel seu compte, s'han baixat l'aplicació creada per Jan Koum i Brian Acton als seus mòbils corporatius i xategen amb els col·legues de la ­feina, amb professionals d'altres empreses, amics i familiars. En realitat, no contravenen les normes ni el pro­tocol de seguretat perquè no hi ha hagut una directriu clara sobre la utilització d'aquestes tecnologies. «Les empreses han estat fent els ulls grossos amb instruments i aplicacions que milloren l'eficiència dels seus treballadors», segons explica Ginés Alarcón, president de la ­consultora de noves tecnologies Nae.

Però l'anunci de la compra de WhatsApp per part de Facebook, la xarxa social de Marck Zuckerberg, ha posat en alerta els departaments de sistemes tecnològics de grans empreses. «S'ha generat una inquietud raonable pel fet que la confiança que podies tenir en l'entorn WhatsApp no és la mateixa que desperta Facebook», assenyala Alarcón.

Des d'algunes d'aquestes grans companyies s'ha alertat els executius que extremin les cauteles a l'hora d'usar WhatsApp per a missatges corporatius confidencials, segons expliquen fonts empresarials. El principal motiu és que la percepció que es té de Facebook és la d'un entorn més vinculat a l'oci, en què les dades dels usuaris es poden usar per a altres finalitats com la publicitat.

Notícies relacionades

El cert és que és un efecte més psicològic que real, ja que l'entorn WhatsApp, previ a passar a mans de Facebook, tampoc era un entorn segur, ja que els missatges no s'encripten, a diferència del sistema que usa Blackberry.

La proliferació dels mòbils intel·ligents ha generat un fenomen conegut com a BYOD (Bring Your Own Device, traduït en espanyol: porta el teu propi terminal). Hi ha moltes empreses que paguen als treballadors la tarifa de trucades, però el terminal és de l'empleat, que elegeix el tipus de mòbil que vol utilitzar i se'l paga. D'aquesta manera, el treballador es descarrega al telèfon totes les aplicacions sense cap tipus de restricció. «Els empleats milloren la seva eficiència i les empreses els tenen localitzats, sense gastar», explica Alarcón. Una altra cosa és la qüestió de seguretat.