ESTRATÈGIA D'UNA MULTINACIONAL AMB SEU A CATALUNYA

Abertis s'allunya de les pistes

El grup d'infraestructures es desprèn de diversos aeroports i ingressa un total de 284 milions

La companyia negocia amb Aena la venda de Luton, a Londres, per sortir del negoci

Aparador 8Aeroport de Luton, que Abertis vol vendre.

Aparador 8Aeroport de Luton, que Abertis vol vendre. / EL PERIÓDICO

2
Es llegeix en minuts
AGUSTÍ SALA
BARCELONA

Abertis s'allunya cada vegada més de les pistes dels aeroports. TBI Limited, de la qual la companyia té el 90%, va tancar ahir un acord amb la multinacional dels EUA ADC & HAS Airports Worldwide per vendre-li els aeroports de Belfast International (Irlanda del Nord) i Stockholm Skavsta (Suècia) per 284 milions d'euros.

En l'operació de venda s'hi inclouen, a més a més, les concessions de la terminal de l'aeroport Orlando Sanford, als Estats Units, i el negoci de gestió aeroportuària de TBI en aquest país. Amb aquesta trans­acció s'avança en l'estratègia del grup, que té com a accionistes Criteria

CaixaHalding (La Caixa), CVC i OHL, de centrar-se en les autopistes i les telecomunicacions. Aquests plans es van iniciar el 2011 amb l'escissió de Saba, que es dedica als aparcaments i els parcs logístics.

Del preu total de la venda dels aeroports, que ADC & HAS pagarà en efectiu, Abertis rebrà el 90% i l'ens públic, Aena, percebrà el 10% restant, que és la seva participació a TBI. La companyia estima que la contribució d'aquests negocis al consolidat del grup en l'exercici 2013 hauria estat de 78 milions d'euros en ingressos, i considera que les plusvàlues generades«no són significatives».

L'operació, que està assessorada per AZ Capital i Citi, està subjecta a l'autorització de les autoritats locals en el cas de Belfast i Skavsta, mentre que en relació amb els actius nord-americans el tancament de la venda requerirà el vistiplau de les autoritats de competència, així com la no oposició del Committee on Foreign Investment in the United States (CFIUS).

Els aeroports venuts a ADC & HAS Airports Worldwide formaven part de la cartera d'Abertis des de l'any 2005, després de l'adquisició, juntament amb Aena, de l'operadora britànica TBI. Dins dels plans de sortida del negoci aeroportuari, Abertis ja va arribar el mes de març passat a un acord amb el Govern de Gal·les per a la venda de l'aeroport de Cardiff per un import de 61 milions d'euros.

Notícies relacionades

Al seu torn, l'empresa, que té com a conseller delegat Francisco Reynés, manté negociacions amb la seva sòcia Aena per vendre l'aeroport londinenc de Luton.

Aquestes instal·lacions suposen al voltant de la meitat del negoci d'aeroports d'Abertis i la seva venda suposaria pràcticament la sortida total d'aquest negoci. Després només quedarà Desarrollo de Concesiones Aeroportuarias (DCA), hòlding de companyies amb participacions en 15 aeroports a Mèxic, Jamaica, Xile i Colòmbia, on a més gestiona a través de l'operador Codad les dues pistes de l'aeroport d'El Dorado de Bogotà.