revolució de les telecomunicacions

El nou conseller delegat de Nokia assegura que la companyia és "una plataforma en flames"

El nou mercat obert per l'Iphone d'Apple i el sistema Android arracona l'encara gegant finlandès

Els nous terminals ofereixen a més de telefonia nous serveis telemàtics i formes d'oci

2
Es llegeix en minuts
EL PERIÓDICO / Barcelona

El nou conseller delegat de Nokia, el canadenc Stephen Elop, ha enviat un comunicat intern als treballadors de la firma finlandesa en què assegura que la companyia és com "una plataforma petrolífera en flamas", a causa dels nombrosos i greus problemes a què s'enfronta.

En el comunicat, filtrat en un portal d'internet, Elop afirma que Nokia té "múltiples focus d'intensa calor que estan alimentat un foc que ens envolta", en relació amb la creixent competència que pateix el primer fabricant de telèfons del món, especialment en el segment delssmartphones. "Apple va pertorbar el mercat al reinventar els telèfons intel·ligents i atraure els desenvolupadors a un ecosistema tancat, però molt poderós", assenyala en el document intern Elop, que va assumir les regnes de Nokia fa cinc mesos després de deixar Microsoft.

Iphone

Segons el màxim responsable de Nokia, el fabricant de l'iPhone ha demostrat que els consumidors estan disposats a pagar un alt preu per un telèfon mòbil si està ben dissenyat i ve acompanyat d'una atractiva oferta d'aplicacions. El 2010, Apple va vendre 46,6 milions d'Iphones a tot el món, un 87,2% més que el 2009, gràcies especialment a la seva expansió en nous mercats i que va posar fi als contractes d'exclusivitat amb les operadores, segons la consultora Gartner. Els usuaris de la telefonia mòbil ja no entenen el terminal com un aparell només per realitzar trucades telefòniques. L'Iphone s'ha convertit en una plataforma de desenvolupament de serveis i entreteniment, amb barreres d'entrada als competidors molt serioses i un nou context de preus de serveis complementats per la publicitat i una economia d'escala rendible.

Android

Elop esmenta també com un dels seus pitjors rivals el sistema operatiu Android, dissenyat per Google, que en només dos anys ha aconseguit atraure bona part dels fabricants i els desenvolupadors d'aplicacions per a mòbils. "Google s'ha convertit en una força gravitacional, que atrau cap a si gran part de la innovació que sorgeix en aquesta indústria", afirma Elop.

"El primer iPhone va ser fabricat el 2007, i nosaltres encara no tenim un sol producte que li faci ombra. Android va entrar en escena fa poc més de dos anys, i aquesta setmana ens han arrabassat el lideratge pel que fa a vendes desmartphones. És increïble", afegeix Elop. Android s'ha convertit en la imatge visible del competidor d'Apple en telefonia, des d'una plataforma utilitzada pels fabricants de mòbils. Es reprodueix d'aquesta manera un mercat que recorda el del PC fa uns anys, amb Microsoft i els seus sistemes operatius i Apple.

Productes de la Xina

A més, Nokia està patint una dura competència en el segment dels mòbils més barats, per l'empenta dels fabricants de dispositius de marca blanca i de les petites companyies tecnològiques procedents sobretot de l'Àsia. Molts fabricants asiàtics són capaços d'aportar tecnologia de primer nivell a preus impossibles d'igualar per l'encara gegant finlandès.

Segons Gartner, el conjunt d'aquestes petites empreses asiàtiques van fabricar el 2010 el 30,6% de tots els mòbils que es van vendre al món, mentre que Nokia va perdre 7,5 punts de quota de mercat i es va haver de conformar amb el 28,9%.

El desafiament

Notícies relacionades

El conseller delegat del gegant finlandès reconeix finalment que la pèrdua de lideratge es deu també als propis errors, entre els quals destaca la falta de cooperació interna i la incapacitat per gestionar l'empresa en moments difícils.

"Hem tirat gasolina a la nostra plataforma en flames", assegura Elop, que acaba el comunicat intern amb un missatge d'esperança per als seus treballadors: "Junts podem enfrontar-nos als desafiaments que ens esperen, junts podem definir el nostre futur".