ANIVERSARI D'UN SUPERVENDES EN LA INDÚSTRIA DE LES CONSOLES

El lampista amb més feina

Els videojocs de Super Mario compleixen 25 anys amb noves entregues

Els 240 milions de còpies venudes situen Nintendo com a líder del sector

Uns trets característics 8 El gran bigoti, la gorra i la granota identifiquen Super Mario.

Uns trets característics 8 El gran bigoti, la gorra i la granota identifiquen Super Mario.

2
Es llegeix en minuts
JOSEP M. BERENGUERAS
BARCELONA

Fa 25 anys que va de canonada en canonada, tot i que la seva missió no és arreglar problemes a les cuines i els banys. Super Mario, el personatge creat per Shigeru Miyamoto, segueix en plena forma com a protagonista de la saga de videojocs més venuda de la història, amb 240 milions de còpies, davant de Pokémon o Final Fantasy.

Tot va començar el 1981. Miyamoto dirigia el llançament d'una recreativa (Donkey Kong) i havia de dibuixar-ne el protagonista. A causa de les limitacions tècniques de l'època, el japonès va crear un personatge petit, amb un gran nas i un enorme bigoti perquè fos fàcilment reconeixible. Camisa vermella i granota blava, i una gorra per amagar que era impossible que se li moguessin els cabells. Llavors, el seu nom era Jumpman (saltador). Però als EUA era conegut afectuosament com a Mario, per la semblança amb un dels caps de la firma. Miyamoto havia pensat en un italià al dibuixar-lo, així que no li va importar.

Noves consoles

El personatge es va guanyar ràpidament l'afecte de la companyia i del públic, i va aparèixer en altres seqüeles de la màquina per a salons recreatius. Però no va ser fins al 1985 quan Mario es va convertir en el lampista més famós (i amb més feina) dels últims 25 anys.

Nintendo s'havia proposat revolucionar el món de les consoles. Volia crear una saga de títols de plataformes amb més jugabilitat, més entretinguda, i Mario era el protagonista ideal. Així, el 13 de setembre de 1985 es va llançar Super Mario Bros per a la consola Nintendo Entertainment System (NES), on Mario i el seu amic Luigi havien de rescatar la Princesa Peach, del Reino Champiñón, segrestada pel malvat Bowser. Tortugues, xampinyons, monedes... esperaven el lampista reconvertit en heroi.

Va tenir tant èxit que es va convertir en un supervendes des del primer dia. Però no només això, sinó que encara avui segueix sent el títol més venut de tota la saga, amb més de 40 milions de còpies. Uns números que situen la primera entrega del personatge en el segon videojoc més venut de la història, només superat per Wii Sports, inclòs amb la compra de la consola Wii.

Notícies relacionades

Super Mario va passar per totes les consoles de la marca (Game Boy, Super Nintendo...), encara que van destacar el seu salt a les tres dimensions amb la Nintendo 64, el 1996; el debut a la portàtil de dues pantalles DS (2006), i el títol per a Wii Super Mario Galaxy (2007). Les seves últimes entregues, Super Mario Galaxy 2 i New Super Mario Bros Wii, segueixen a dalt de tot. ¿Quin és el secret de la saga? «La sèrie sempre ha aprofitat al màxim els últims avenços tecnològics i és fruit de la creativitat de molts cervells ue treballen junts, com un equip», afirma Miyamoto, creador d'altres exitoses sèries com The Legend of Zelda. És a dir: explotar les possibilitats tècniques de les consoles, «innovar en cada títol per oferir una cosa diferent» i tot amb un heroi que només ha fracassat en el seu debut al cine el 1993.

L'èxit de la saga ha fet que Nintendo es converteixi en la primera empresa del sector dels videojocs i que superi Sony en capitalització borsària, tot i que aquesta factura vuit cops més. I per celebrar el quart de segle del lampista, Nintendo reeditarà les primeres entregues a Super Mario Collection (Wii). De moment, només al Japó.