Empreses // Petromiralles, Distribució de combustibles
Fe en el carburant verd

Josep Maria (esquerra) i Pere Torrens. /
Petromiralles és un dels grups independents --sense interessos en l'extracció i la refinació-- que han sabut aprofitar la liberalització del sector dels carburants dels anys 90. A base de fidelitzar el consumidor professional i empresarial --és a dir, el pagès i el camioner--, aquesta companyia ha ascendit al vuitè lloc --amb dades del 2008, ja que el 2007 van ser desens-- de la classificació dels venedors de combustible més importants, que elabora el ministeri d'Indústria i que dóna el lideratge a Repsol.
"Avui som l'empresa independent que més biodièsel ven", explica orgullós Josep Maria Torrens, que juntament amb el seu ger-
mà Pere ha liderat la transformació de la modesta gasolinera que va posar en marxa el seu pare a Santa Maria de Miralles (l'Anoia) el 1967. "I no som els que més venem del mercat perquè tots --inclosos els grans operadors-- estem obligats a comercialitzar el gasoil amb un 3,6% de biodièsel, de manera que els grans sí que venen més biodièsel, però només és així perquè en mouen volums més grans. El nostre grup té clients que compren 100.000 litres a la setmana de biodièsel pur --al 100%-- i ven el gasoil amb una mitjana de concentració de biodièsel del 30%". La primera gasolinera a servir biodièsel a Espanya l'any 2003 va ser la que té el grup a Tàrrega. Des d'aleshores, Petromiralles ha fet bandera dels combustibles biodièsel o ecològics (emanen menys gasos contaminants). El 2008, quan la crisi ja estava fent efecte en la distribució de carburants, aquest grup català va augmentar les vendes de biodièsel un 27%.
El 2008 Petromiralles va moure 855 milions d'euros. "Ara el volum de consum dels transportistes està baixant a un ritme del 15%, ja que entre el 20% i el 30% de les flotes estan parades", il.lustra Torrens. Les estacions de servei de la companyia --14 de pròpies i 37 d'associades-- atenen tots els públics, però estan molt especialitzats en els transportistes. Per a ells es va crear una targeta que atorga descomptes, de la qual són beneficiaris uns 50.000 usuaris, el 25% d'ells estrangers (el carburant és més barat a Espanya que a França i altres països europeus). També pensant en els camioners i en les empreses de flotes s'han adequat algunes gasolineres amb serveis de dutxa i de rentadora, sobretot les que estan situades en punts de gran trànsit de mercaderies, com per exemple Irun i la Jonquera.
El descens de les vendes s'està compensant amb l'expansió cap a altres regions, com Aragó, les Castelles, el País Valencià, el País Basc, Extremadura i Andalusia. El creixement amb gasolineres ha estat una cosa dels últims anys. L'any 1996 la companyia va traspassar les fronteres de Santa Maria de Miralles --on, per cert, segueixen servint carburants, moguts en part pel romanticisme-- amb punts a Vilafranca del Penedès i Igualada. Però ja a finals dels anys 80, l'empresa va comen-
Notícies relacionadesçar a comercialitzar carburants amb la seva pròpia flota de camions. Actualment compten amb 50 vehicles que atenen tot Catalunya i, per a altres mercats, es recolzen en serveis externs.
Els Torrens diuen que són competitius, malgrat que tenen treballadors a peu d'assortidor, "perquè el client aprecia no haver-se de tacar les mans". El que no entenen és per què els centres d'autoservei no són més competitius. "Així mateix, venem el biodièsel per sota del preu del gasoil, quan altres gasolineres el venen al mateix preu o més car", defensen.
- "Posa’t faldilla i et posaré un 7"
- 5.000 milions d’inversió Espanya proposa Mora la Nova per acollir una de les gigafactories europees d’intel·ligència artificial
- Successos Resolt un crim 20 anys després a Reus: detinguda per matar l’exparella amb el seu amant per quedar-se la seva empresa
- Els mals hàbits dels ‘boomers’ desafien el sistema de salut
- Balanç comercial d’equipaments municipals Agonia comercial en mercats de la província de BCN
- EL MERCAT BLANC-I-BLAU L’Espanyol fitxa Kike García, cinquè reforç a cost zero
- ‘overbooking’ a la porteria Ter Stegen s’acosta ara a un perillós dilema
- El primer fitxatge blaugrana "Per fi ha arribat el dia"
- Música urbana Bad Gyal mana el dia inaugural del Share Festival
- POLÈMICA Madrid canvia la llei per donar més control als concerts del Bernabéu