CITA A FIRA DE BARCELONA

Al saló de materials i serveis per a la construcció es palpa el temor a un augment de la morositat

Els fabricants consideren lògic un ajust del mercat

 El saló Dues-centes empreses participen en la mostra de la Fira.

El saló Dues-centes empreses participen en la mostra de la Fira. / ARNAU BACH

3
Es llegeix en minuts
SALVADOR SABRIÀ
L'HOSPITALET DEL LLOBREGAT

La frenada en la construcció residencial afecta de ple els fabricants de materials i els professionals que instal.len serveis d'aigua, gas, electricitat o energies renovables. Des de dimecres fins demà se celebra al recinte de Gran Via de Fira Barcelona Instalmat, un saló integral de materials per a la instal.lació. El seu president, Pere Miquel Guiu, afirma en la presentació de la mostra que permetrà "prendre el pols al sector", així com descobrir possibilitats per diversificar les activitats tant dels fabricants com dels instal.ladors.

El pols que es prenia ahir al saló era una barreja d'incertesa, ganes i capacitat de superar la crisi i, en el cas més concret dels instal.ladors, una profunda "por als impagats i la morositat", fent servir les mateixes paraules d'un autònom de Manresa que encara pledeja per cobrar una feina des de la crisi de la construcció de principis dels anys 90.

L'aixeta i la clau

No és un cas aïllat. Un altre instal.lador, que superava de llarg els cinquanta anys, resumia d'aquesta manera el seu estat d'ànim: "La morositat augmenta i la banca ha tancat tant l'aixeta que s'ha carregat la clau". Com en una pel.lícula italiana, al final la culpa és del Govern. "Amb tantes lleis i normes han complicat en gran manera la feina, per a un butlletí que requeria tres papers, ara en fan falta 20. La paperassa se'ns menja". I una quarta persona rematava: "S'hauria de perseguir més els que no paguen".

Malgrat aquest malestar, la majoria dels professionals consultats confiaven que superaran la crisi i que mentre duri, altres subsectors com per exemple la rehabilitació permetran superar més o menys la sotragada. "La gent té una por psicològica de la crisi, no gasta i posposa la decisió de fer obres, però al final en farà. Llavors, el que hagi pogut aguantar tindrà feina. No crec que la rehabilitació sigui la solució per a la majoria dels aturats de la construcció, perquè per fer-la bé s'ha de ser un professional format", advertia un instal.lador de Vic. I sentenciava: "Ara tots tirem del rebost".

L'instal.lador és, en molts casos, una de les baules finals de la cadena de construcció d'una vivenda i, com reconeixia el director d'una agència bancària, "sol ser dels últims a cobrar i un dels més afectats en casos de suspensions de pagaments". Per això, no és gens estrany la prevenció dels professionals que visitaven el saló.

Reajustament necessari

Per part de l'oferta, els ànims eren bastant millors. Tothom és conscient que vénen "un o dos anys de vaques magres", durant els quals s'haurà de treballar amb més enginy i capacitat comercial per mantenir la facturació, com reconeixia Emilio Fajardo, des del seu estand de promoció de material elèctric de l'empresa Seavi SLU. "El que estem vivint ara és un reajustament que era imprescindible".

Notícies relacionades

Lluís Mayné, director comercial de Fasdel SL, fabricant d'elements elèctrics, compartia en part aquesta opinió. "De feina, n'hi ha, però no és la bogeria d'altres anys. No tenim problemes d'impagaments però hem rebutjat moltes vendes, perquè alguns, per poder aconseguir liquiditat, estan venent fins i tot per sota del preu de cost o amb una qualitat indesitjable. El mercat necessitava una rectificació i s'està produint". Mayné, que ja ha viscut diverses crisis del sector, atribueix el "desencant de les vendes" a un "factor més psicològic que real".

Altres s'ho prenen amb més resignació, com els fabricants i distribuïdors d'energies alternatives. Saben que les noves normatives de l'edificació obliguen a utilitzar aquests productes i es dediquen "a sembrar", esperant que s'acabi de construir el parc que es va iniciar amb les antigues lleis. Hauran de tenir paciència, perquè només a Catalunya es calcula que hi ha 200.000 pisos que estan en procés d'edificació.