Mercadona: Distribució comercial

Expansió internacional

La cadena de súper prepara l'assalt als països veïns amb l'aposta pel treballador i la productivitat a Espanya. L'empresa reparteix primes de fins a 2.400 euros per empleat

Emprenedor Juan Roig, president de Mercadona, ahir a València.

Emprenedor Juan Roig, president de Mercadona, ahir a València. / MIGUEL LORENZO

2
Es llegeix en minuts
JOSEP M. BERENGUERAS
VALÈNCIA

El 1977, el matrimoni format per Francisco Roig Ballester i Trinidad Alfonso Mocholí va iniciar l'activitat de venda al públic dins del grup Cárnicas Roig i va convertir així les carnisseries del negoci familiar en ultramarins. Avui, aquelles primeres botigues Mercadona s'han convertit en una cadena de 1.137 supermercats repartits per gairebé tota la geografia espanyola i, el que és més important, en una filosofia de fer negoci basada en la responsabilitat social corporativa. Amb aquestes premisses, preveuen fer el salt internacional abans del 2010.

El valor de la marca Mercadona és el seu gran actiu."Mercadona és el cap, el capital, la societat, el proveïdor i també el treballador",va explicar ahir el president del grup, Juan Roig, en la presentació dels resultats del 2007. L'empresa ha tornat a complir de sobra els objectius, amb una facturació de 13.986 milions d'euros (15% més que el 2006) i un benefici net de 336 milions (39% de creixement).

El secret de l'empresa ha estat creure en el model de negoci familiar. Cuidar totes les fases del procés, des del proveïdor fins al client, preocupar-se pels seus empleats i treballar dia a dia per oferir el millor. El grup ha crescut durant tots aquests anys a una velocitat de vertigen. El 1981, els fills del fundador van comprar l'empresa al seu pare, que llavors tenia vuit botigues. El 1992 ja disposaven de 10.000 treballadors i 150 establiments. El 2007, la plantilla de Mercadona estava formada per 60.000 empleats.

A Catalunya el grup compta amb 132 botigues, amb una mitjana de 1.300 metres quadrats de venda cada una. Va iniciar la seva activitat l'any 1993, amb l'obertura d'una botiga a la província de Lleida, i a partir de llavors va anar creixent a base d'obertures i d'alguna compra (Grup Paquer i Supermercats Vilaró, l'any 1998). Dóna feina a 8.130 persones.

Natalitat

"Les estadístiques diuen que, cada any, el 4% de les dones en edat fèrtil d'Espanya donen a llum. A Mercadona, el percentatge és del 9%",va explicar el president del grup com a mostra de les polítiques de"conciliació"de vida familiar i laboral. Pels bons beneficis obtinguts, ha repartit aquest any 160 milions d'euros entre els treballadors (una paga extra neta de 2.400 euros per a aquells que fa més de 4 anys que hi treballen, i de 900 euros per als que en fa un).

Notícies relacionades

Una altra de les dades que més sorprenen és que ha augmentat la productivitat un 20% en dos anys. ¿Com s'aconsegueix?"És la suma de moltes variables",va explicar Roig. Ha apostat per eliminar les carnisseries dels supermercats per passar a la venda en safata. El mateix està fent amb les xarcuteries i ja treballa per implantar el mateix sistema en el peix."Cap treballador es tallarà un dit",va afirmar Roig. Un altre dels avanços s'ha aconseguit en l'apartat de la logística. El que abans eren 20 camions de repartiment per centre, ara són dos tràilers, i han inaugurat grans centres de distribució totalment automatitzats.

"Abans del 2010, Mercadona estarà fora d'Espanya",va dir Roig. El grup està ultimant la compra d'alguna cadena de súper en països com Portugal i el Marroc. A Espanya, aquest any, preveu obrir 100 noves botigues (una desena a Catalunya), crear 1.500 llocs de treball i facturar 15.500 milions d'euros. El nou producte: la venda de plats precuinats."La gent cada dia cuina menys",va assegurar Roig.