ciutat vella

Immersió sefardita

Una visita guiada mostra les múltiples empremtes dels jueus barcelonins al llarg de la història al centre de la ciutat. Un variat sopar hebreu posa fi a l'itinerari

Viatge en el temps 8 Miguel Iaffa explica algunes claus del judaisme a la sinagoga de Barcelona.

Viatge en el temps 8 Miguel Iaffa explica algunes claus del judaisme a la sinagoga de Barcelona. / JOSEP GARCIA

2
Es llegeix en minuts
ÓSCAR HERNÁNDEZ / Barcelona

Shalom. Fer una visita guiada pel Call, el barri jueu de Barcelona, té el seu encant. Però fer-ho de la mà d'una guia acabada d'arribar d'Israel hi afegeix un punt. Si a més s'inclou una visita a la sinagoga més antiga d'Europa, l'experiència es multiplica. I si la passejada es remata amb un sopar jueu al majestuós edifici de la Casa de la Seda, llavors ja falten paraules i línies per explicar l'experiència, batejada com a Sefarad (Espanya en hebreu).

És segurament el que pretenen els responsables de Sternalia, una empresa especialitzada a organitzar visites turístiques a llocs especials de Barcelona, des de l'Observatori Fabra, amb sopar sota les estrelles, fins al Palau Requesens, amb gastronomia medieval.

Del Call a Montjuïc

«M'encanta explicar a Barcelona la meva cultura i les meves tradicions»,explica Shon Ovadia, una guia israeliana de 25 anys. Cada dissabte recull un grup al vestíbul de la Casa de la Seda (Sant Pere mes Alt, 1) i el dirigeix a peu cap a la Catedral. Després de travessar una de les quatre entrades de la muralla, arriben a Montjuïc del Bisbe, on explica que aquest lloc, que significa muntanya jueva, va ser el cementiri d'aquesta comunitat entre els segles III i XIV perquè la tradició impedeix enterrar el mort prop dels vius. Però hi ha una excepció: a la plaça de Sant Felip Neri reposa un jueu anomenat Gracia. Una epidèmia va impedir treure les seves restes.

La ruta Sefarad depara altres sorpreses, com la coexistència de tres sinagogues, una de les parets de la qual sempre està orientada a Jerusalem, o que als jueus els acusaven de bruixeria a l'edat mitjana perquè no emmalaltien de pesta com la resta de barcelonins.«Però l'explicació era més senzilla. La seva religió ja els obligava a rentar-se les mans i el cos i a vigilar la puresa de l'aigua i el menjar durant uns anys amb molt poca higiene»,aclareix Ovadia.

Notícies relacionades

En l'itinerari també es descobreixen pedres amb paraules tallades en hebreu prop de la catedral. Els totxos procedien de tombes de Montjuïc, planter de la ciutat, per construir el temple i els palauets pròxims. Però la verdadera immersió jueva es produeix a la sinagoga (Marlet, 5), que té 18 segles d'història i on Miguel Iaffa, director de l'Associació Call de Barcelona, explica l'origen del canelobre de set braços, que«aquest any és per als jueus el 5773»,i per què jueus i musulmans no mengen porc.

La ruta guiada s'acaba a la Casa de la Seda amb un variat menú jueu: des demutabald'albergínies fins a keftes de be istrudelde poma. Ruta i sopar costen 82 euros, però hi ha ofertes per a col·lectius.