ruta A LES CORTS

Passejada per la Maternitat

Pavellons amb història. El recinte de la Maternitat (Travessera de les Corts, 159) és avui un parc urbà amb equipaments públics i privats, instal·lats als antics pavellons de la Casa de la Maternitat i Expòsits del districte de les Corts. Una passejada per la zona permet repassar els usos passats i presents de sis d'aquests edificis.

Més de 160 bebès Passejada per  la Maternitat Nens deslletats  Galeries subterrànies Estufes de desinfecció Mares sense recursos Serveis ginecològics_MEDIA_1

Més de 160 bebès Passejada per la Maternitat Nens deslletats Galeries subterrànies Estufes de desinfecció Mares sense recursos Serveis ginecològics_MEDIA_1 / ARIANNA GIMÉNEZ

3
Es llegeix en minuts
Luis Benavides

PAVELLÓ DE LA CUINA EDIFICI 8 Galeries subterrànies

L'arquitecte Josep Bori va necessitar un any per acabar les obres del pavelló de la Cuina, projectat el 1898. En aquest edifici, que ocupen des de finals dels anys 90 les oficines de la Universitat d'Educació a Distància (UNED), hi havia espai per a instal·lacions com cuines, armaris per a les vaixelles, un forn de pa i un magatzem que proveïa la resta de pavellons. Unes galeries subterrànies asseguraven el subministrament ràpid i eficient a l'interior del recinte mitjançant petits vagons. Els menús de l'època es desconeixen però en alguns registres es fa menció d'alguns articles bàsics com la farina, el sucre, el bacallà o el cafè.

PAVELLÓ AVE MARIA  EDIFICI 9 Nens deslletats

També projectat per Camil Oliveras un any després de l'inici de les obres del de la Lactància, el pavelló dels Deslletats o Ave Maria estava destinat als nens de dos a cinc anys. L'edifici allotjava fins a 180 nens i nenes en una superfície repartida en quatre nivells. La distribució interior va anar variant segons les necessitats del moment però constava de menjador, aules, sales de jocs i reunions, dormitoris, lavabos i habitacions per a la roba. El 1981 es van iniciar les obres de remodelació, que van anar a càrrec dels arquitectes Bosch, Cuspinera i Botey. El recinte acull actualment la seu del Departament de Salut de la Generalitat.

PAVELLÓ DE LA LACTÀNCIA EDIFICI 10 Més de 160 bebès

El pavelló de la Lactància va ser el primer que va construir l'arquitecte Camil Oliveras i el seu equip. Estava destinat a nens de menys de dos anys i tenia capacitat per a més de 160. L'edifici comptava amb sales de guarderia, lavabos, dormitoris per a les llevadores i sales per a la roba. La majoria de les criatures que arribaven al pavelló havien estat abandonades en esglésies o al carrer. Però també hi havia una altra modalitat: un torn que preservava l'anonimat de les persones que hi abandonaven els nadons. Avui dia, el recinte, conegut també com el pavelló Mestral, acull des del 2003 diferents instal·lacions de la Diputació de Barcelona.

PAVELLÓ BLAU I POLICLÍNICA EDIFICI 1 Serveis ginecològics

Situat en un dels extrems del recinte, tocant al carrer del Doctor Salvador Cardenal, l'imponent pavelló Blau s'erigeix com a edifici de referència, gestionat des de l'any 1993 per l'Hospital Clínic i destinat sobretot als serveis de ginecologia i obstetrícia. La denominació de l'edifici prové del to blavós de la ceràmica que cobreix la cúpula central, i continua sent conegut amb aquest nom o Policlínica. Projectat el 1928 però obert 14 anys més tard, el funcionament d'aquest pavelló era relativament autònom, ja que disposava de cuina, menjadors, calefacció i banys propis.

PAVELLÓ ROSA EDIFICI 3  Mares sense recursos

El pavelló Rosa va ser edificat el 1920 per unificar els serveis destinats a les dones sense recursos, mares solteres i«embarassades secretes»en un moment en què la maternitat fora del matrimoni era considerada immoral. L'edifici va mantenir els seus serveis maternals fins a l'any 1974. El 1989, Norman Cinnamod va projectar una reconversió amb l'objectiu d'instal·lar-hi les oficines del COOB Barcelona 92. Actualment, el pavelló allotja oficines de la Universitat de Barcelona. Les obres han fet desaparèixer l'estructura i diversos elements decoratius originals.

Notícies relacionades

BUGADERIA I CALDERES  EDIFICI 7 Estufes de desinfecció

Amb l'objectiu de mantenir la higiene com a condició vital per disminuir la mortalitat, la institució va construir un pavelló destinat a les estufes de desinfecció i bugaderia. Situat entre els pavellons de la Lactància i el de les malalties infeccioses, la funció d'aquesta construcció, obra de l'arquitecte Camil Oliveras, era subministrar energia a tot el recinte. El seu estil difereix de la resta. Hi destaquen les grans finestres i unes curioses xemeneies de ventilació. Des del 1987, els pavellons es van unir per emmagatzemar els documents de l'Arxiu Històric de la Diputació de Barcelona.