Consum

El cistell nadalenc puja de preu tot i que peixos i mariscos contenen l’alça

Tot i que la majoria d’aliments augmenten de preu, només la carn de porc s’ha disparat més que l’any passat

El pollastre es corona en unes festes de Nadal marcades per la inflació

Els espanyols gastaran 60 euros de mitjana en els sopars d’empresa aquest Nadal

El cistell nadalenc puja de preu tot i que peixos i mariscos contenen l’alça
4
Es llegeix en minuts

Peixos, mariscos, carns, formatges, pernil, vi, torrons... Els aliments favorits dels espanyols per al menú de les festes de Nadal són més cars que fa un any, tot i que en la majoria dels casos han experimentat una pujada de preu de menys calat que el 2022. La moderació és especialment visible als productes frescos que solen protagonitzar les receptes nadalenques, com els peixos, els mariscos i les carns, segons l’últim índex de preus de consum (IPC) difós aquest dimarts.

Tots, a excepció de la carn de porc, han pujat de preu, però per sota de la mitjana de l’IPC dels aliments i de les begudes, que es va situar en el 9,5% l’octubre d’aquest any; en cap categoria s’han experimentat baixades de preus respecte a l’any passat.

Gastronomic Forum Barcelona /

RICARD CUGAT

«Hem vist que molts dels frescos que tenen tant pes al cistell de Nadal són els que més s’estan moderant de preu», ha destacat a Efeagro el director de ‘retail’ de la consultora Kantar a Espanya, Bernardo Rodilla, que espera, per tant, que el consum aquestes festes nadalenques sigui semblant al de l’any passat.

A més, i davant la tendència de sortir a menjar fora els dies 25 de desembre i 1 de gener, Rodilla ha indicat que la moderació en el preu dels principals productes del cistell de Nadal pot animar a cuinar a casa algunes persones que pensaven acudir als restaurants o demanar plats preparats. «En moments de certa tensió econòmica una de les primeres coses que fan les llars per ajustar la seva despesa és moderar les seves sortides», assenyala Rodilla, tot i que destaca que el preu de l’energia és també una amenaça per cuinar a casa.

Peixos i mariscos

Peixos i mariscosEl marisc fresc evidencia una contenció rellevant en la seva pujada de preu, de l’1,9% anual l’octubre d’aquest any, de manera que són set punts percentuals menys que la que va experimentar en les mateixes dates del 2022. Passa el mateix amb el marisc congelat (+1,3% en l’últim IPC, enfront el +8,1% de fa un any) i amb el peix congelat (+5,5%, respecte al +12,7%).

El peix fresc, que segons alguns estudis és l’aliment preferit dels espanyols per elaborar els seus plats per Nadal, s’ha encarit un 7,1%, gairebé quatre punts menys que fa un any. «[El 7,1%] pot semblar una dada alta, però, en una espiral inflacionista en la qual els aliments han pujat mes a mes, nosaltres sempre hem estat per sota de la pujada mitjana», ha assegurat la directora general de la Federació Nacional de Peixateries espanyoles (Fedepesca), María Luisa Álvarez.

La representant de les peixateries ha insistit que aquest increment de preu només representa «un euro i mig al mes», i ha expressat la seva confiança que això «trenqui amb la idea que el peix és un producte car» i que el consum aquest Nadal mantingui un nivell similar al de l’any passat.

Carns

CarnsEntre les carns, només la de porc ha pujat de preu més del que es va encarir l’any passat, un 13,8% en l’interanual l’octubre del 2023, enfront l’encariment del 12,3% amb el qual va afrontar les compres nadalenques del 2022. La resta de carns han moderat el seu increment, en especial la d’au, ja que el seu encariment (+2,3%) és ara fins a 16 punts percentuals inferior que fa un any, i la de boví, que augmenta un 6,2%, menys de la meitat que l’octubre del 2022.

Els que es decantin per un rostit de cabrit o unes costelles de xai trobaran la carn d’oví i cabrú un 8% més cara que fa un any, percentatge que representa una pujada de preu lleugerament inferior a la del 9,8% experimentada l’octubre del 2022.

Pernils, formatges, fumats, dolços i begudes

Pernils, formatges, fumats, dolços i begudesEls pernils mantenen una alça en el 8,3%, exactament igual que fa un any, mentre que el salmó fumat ho fa un 10,3%, gairebé tres punts menys que el que es va registrar l’octubre del 2022. Un altre dels productes més consumits per Nadal i que més modera la seva alça de preu respecte a l’any passat (en més d’11 punts) és el formatge, que comença aquesta campanya de compres nadalenques un 7,2% més car.

Notícies relacionades

Per la seva part, les xocolates (+10,5%) i els productes de confiteria (+17%) han repuntat més que fa un any, en part a causa de l’alça del sucre, que malgrat contenir la seva pujada de preu més de 30 punts percentuals respecte a l’octubre del 2022 continua pujant per sobre de la mitjana (+12,3%).

Entre les begudes, el vi ha augmentat la seva cotització un 5%, tres punts menys que fa un any, però els espirituosos i els licors pugen un 7,4%, enfront l’alça del 4,6% de l’any passat.