Consum

ISE 2023: Ni físic, ni ‘online’, el futur del comerç està en la fusió de tots dos

ISE 2023: Ni físic, ni ‘online’, el futur del comerç està en la fusió de tots dos

RICARD CUGAT

3
Es llegeix en minuts
Paula Clemente
Paula Clemente

Periodista

Especialista en Consum, start-ups, sector emprenedor

ver +

Explorar gairebé tota nova tecnologia, invertir, diferenciar-se i, en especial, entendre que el futur del comerç està en l’experiència híbrida: és a dir, a agafar el millor del món virtual per crear una experiència de compra molt millor a la botiga física. «Canal únic», l’anomena el conseller delegat de Trison, Alberto Cáceres. La seva empresa, una companyia gallega que es dedica precisament a transformar espais perquè responguin a aquesta tendència, ha sigut la responsable del projecte de renovació de la botiga que Lefties (del grup Inditex), té en el centre comercial Diagonal Mar, a Barcelona.

L’establiment compta amb caixes de pagament automatitzades, punts també robòtics de recollida i entrega de comandes, emprovadors intel·ligents, fonts d’aigua per a adults, nens i fins i tot gossos («és molt important entendre que hi ha molts tipus de públic en un mateix espai», justifica el directiu), carregadors de patinet elèctric i, sobretot, un desplegament audiovisual que aconsegueix que tot a la botiga digui «futur».

Per això, en bona mesura, que Cáceres hagi protagonitzat una de les primeres conferències del segon dia del congrés Integrated Systems Europe (ISE), el gran esdeveniment del sector audiovisual que se celebra aquesta setmana a Barcelona i que inclou diversos cicles de xerrades paral·leles sobre temes concrets. En aquest cas, el món digital.

«Es tracta de combinar les dues experiències: repliquem en l’entorn físic les eines que simplifiquen la compra ‘online’», ha explicat Cáceres sobre el projecte per a Inditex –que, per cert, ha costat més d’1 milió d’euros– però també en relació amb tants altres clients. «Hi ha moltes eines que funcionen molt bé en clau digital, però ens encanta l’experiència de la compra física», justifica el directiu.

En aquest sentit, la seva sensació és que pràcticament tots els seus clients (des de marques de roba fins a firmes de luxe dins del món del motor) estan convençuts d’apostar i invertir-hi, i que ni tan sols un context macroeconòmic dubtós els ha tirat enrere. «Els líders prenen avantatge d’aquestes circumstàncies per avançar més ràpid», ha explicat Cáceres.

«El futur ja és aquí»

Mateixa impressió ha compartit estona més tard sobre l’escenari el director de Koerner Designs, una empresa neerlandesa de tall similar a la gallega, Brad Koerner. «El futur ja és aquí, només que no està ben distribuït», ha citat el directiu, que veu bona part de la població creient que molts dels invents que apareixen a Blade Runner o Minority Report són futuristes quan ja hi ha coses fàcils de trobar en el nostre dia a dia.

L’exemple més evident, també perfectament encaixat en l’essència del congrés, són les pantalles. Segons ha explicat Koerner, la tecnologia led va permetre ja fa anys començar a muntar pantalles a gairebé qualsevol superfície o amb gairebé qualsevol forma, i ara el repte és que el públic els presti atenció. I per això, la tecnologia immersiva, tema central de la seva conferència, té molt a dir.

Notícies relacionades

«Això és el metavers per a mi, no les ulleres de Mark Zuckerberg, sinó el contingut digital propi d’internet fluint en el nostre espai», ha sintetitzat el ponent. La seva aposta és que a mesura que avanci la tecnologia serà cada vegada més difícil distingir entre el que és real i el que no ho és.

De moment, a curt termini ell identifica diverses aplicacions: una de molt evident és transformar l’experiència en un restaurant fent que paret, terra i taula mostrin, per exemple, imatges d’un bosc tan realistes i ben distribuïdes que gairebé facin sentir el client que està menjant a l’exterior. El desafiament en aquest cas és trobar la manera que això passi de pur entreteniment a font de negoci.