Tecnologia

Un aparador hologràfic i la robotització de l’olor, la innovació catalana de l’ISE 2023

Al congrés de l’audiovisual hi participen 73 companyies i entitats locals, un 7% més que l’any passat

Un aparador hologràfic i la robotització de l’olor, la innovació catalana de l’ISE 2023

RICARD CUGAT

2
Es llegeix en minuts
Paula Clemente
Paula Clemente

Periodista

Especialista en Consum, start-ups, sector emprenedor

ver +

«Venim d’un sector que era cine i publicitat televisiva, i ara, amb el desenvolupament tecnològic, s’ha convertit en globalització i en moltíssimes més aplicacions». El president del Clúster Audiovisual de Catalunya, Miquel Rutllant, sap que la indústria que representa és, per fi, al centre de tots els focus. Ho està a escala mundial, amb previsions de creixement que esquiven qualsevol de les amenaces macroeconòmiques, i ho està a Catalunya en concret, que té molt bona posició per absorbir tot aquest potencial. «Tenim alguna cosa molt nostra, que és la capacitat de combinar creativitat i tecnologia», concedeix aquest expert, que asseguran que l’únic país on veu una cosa semblant és el Canadà. Per a mostra, l’ISE i les 73 companyies catalanes que participen a la fira.

El congrés més gran de l’audiovisual del món ha inaugurat aquest dimarts la seva tercera edició a Barcelona amb un 7% més d’empreses locals que l’any passat, cosa que a més situa Catalunya com el cinquè territori amb més empreses i entitats participant a la fira.

Aproximadament un terç ho han fet de la mà de la Generalitat. És el cas de Marvut Technologies o Arthur Holm, que exhibeixen al congrés un espai de realitat virtual que han aconseguit desenvolupar gràcies a acords tancats a l’ISE de l’any passat. També hi ha aquí el grup Lavinia, que en col·laboració amb Univrse presenta una altra experiència de realitat virtual que permet a un grup de persones interactuar de forma simultània. I Air Parfum, una empresa que forma part del grup Puig i que ha desenvolupat una màquina per millorar l’experiència olfactiva. Es tracta, en l’exemple que han portat al congrés, d’un aparell que emana l’aroma concreta que triï el visitant prement en una pantalla. En aquest cas, la idea era crear una experiència interactiva per al Museu del Prado, però l’objectiu bé pot ser millorar l’experiència de compra de perfums.

Hologrames i castellers

Notícies relacionades

No lluny d’allà, algunes de les grans protagonistes del nou pavelló dedicat a la producció i distribució de continguts són empreses catalanes. La primera, per innovadora, Newtonlab, que presenta a l’ISE el seu aparador hologràfic, un conjunt de quatre pantalles (tot i que pot arribar a ser fins i tot de vuit) pensat tant per aprofitar millor els finestrals a peu de carrer de les botigues, com per mostrar els detalls d’un cotxe, ara que tan difícil és tenir-los en magatzem. És, per cert, el primer del món, i està pensat per estalviar a una cadena de roba les tasques de canvi de maniquins a cada botiga o, si torna a donar-se una tardor tan calorosa com la passada, que no es passin un mes vestint abrics.

L’altra gran atracció a la zona és una espècie de plató de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA), on aquest dimarts s’han mostrat les possibilitats de la tecnologia 360º gravant des del centre una torre castellera muntada en directe. Demà faran una cosa similar, però amb l’exhibició de sis cançons del concert d’‘Eufòria’ gravada també amb aquesta tecnologia.