ciutat vella

Bicis i vianants conviuen amb dificultats al centre

L'atropellament d'una dona gran a la Rambla revifa el debat sobre la circulació de bicicletes per les voreres. La regidora de Ciutat Vella recorda que ciclistes i vianants «s'han d'entendre»

Un ciclista travessa la plaça de Pi i Sunyer, al final del Portal de l’Àngel. A la dreta, l’edifici de la Regidoria de Mobilitat.

Un ciclista travessa la plaça de Pi i Sunyer, al final del Portal de l’Àngel. A la dreta, l’edifici de la Regidoria de Mobilitat. / JOSEP GARCIA

2
Es llegeix en minuts
LUIS BENAVIDES / Barcelona

És gran i cap al vespre evita sortir al carrer. Diu que té pànic de les bicicletes. «Van ràpid, sense llums, i com que he perdut una mica de visió per les cataractes només les veig quan ja estan a sobre», explica Isabel Joaquim, de 77 anys, veïna del carrer del Pintor Fortuny. El 16 de gener va assistir a l'Audiència Pública a la seu del districte de Ciutat Vella (plaça de Bonsuccés, 3), i va explicar el seu cas. També la història de Montserrat Bordonau, una amiga del Casal de la Gent Gran a qui van haver d'enguixar el canell al ser atropellada per un ciclista a la Rambla.

La resposta de la regidora del districte de Ciutat Vella, Mercè Homs, no va convèncer la veïna. «Va dir que es prendran mesures per millorar la convivència entre els vianants i els ciclistes, però que tots dos estan condemnats a entendre's perquè la majoria dels carrers de Ciutat Vella són de vianants», explica l'afectada.  També va afegir que els tècnics estaven buscant-hi solucions.

ORDENANÇA FLEXIBLE / Amb l'actual Ordenança de Circulació de Vianants i Vehicles (2007) en una mà i la cinta mètrica a l'altra, l'entramat de carrers estrets i de vianants de Ciutat Vella hauria d'estar vetat per a les bicicletes. I és que el sisè punt de l'article 14 prohibeix pedalejar per les voreres que tinguin menys de cinc metres d'amplada.

«Existeix una certa permissivitat en l'aplicació d'aquesta ordenança perquè és impossible fer-la complir. A Ciutat Vella hi ha molts ciclistes, i molts establiments que lloguen bicicletes per a turistes», explica Albert Garcia, membre de l'associació Amics de la Bici.

La Guàrdia Urbana «ha posat l'accent en el compliment de l'ordenança durant aquest mandat» per minimitzar el frec entre vianants i ciclistes, però s'«adapta a la realitat de cada districte», han explicat des de la Regidoria de Mobilitat.

El també veí del Raval, Ferran Casademont, propietari de la botiga-taller Bicious (la Lluna, 3), lamenta l'accident i la por d'aquestes dues persones grans a les dues rodes. «És una pena però no podem ser alarmistes. Aquests accidents representen un percentatge realment ridícul», explica Casademont.

EL SECTOR RESPON / El Gòtic és el barri que concentra un nombre més alt d'establiments dedicats al lloguer de bicicletes per a turistes. En total, més d'una desena. «El nostre barri té una densitat molt gran de població flotant. Si hi afegeixes tot tipus de transports per a turistes, des de bicicletes fins a Go Cars, la convivència es fa complicada. S'hauria de regular d'alguna manera, encara que no és fàcil», explica Teresa Picazo, presidenta de l'Associació de Veïns i Veïnes del Barri Gòtic.

Notícies relacionades

INFORMAR EL TURISTA / «Algunes empreses de lloguer de bicicletes han fet molt de mal a la resta. Però són minoria», afirma Michaela Morelli, propietària d'E-Bikes (Cervantes, 5), especialitzada en visites guiades amb bicicletes elèctriques. «Només fem rutes amb grups reduïts. El màxim és de 15. Els entreguem un mapa de la ciutat amb els principals carrils bici i insistim en alguns conceptes de civisme», afegeix Morelli.

Jonathan Lord, dependent de Fat Tire Bike Tours (Sant Honorat, 7), explica que els seus clients van sempre amb un o dos monitors que procuren que els usuaris de la bicicleta compleixin les ordenances. «També els recordem que no poden anar ràpid i que no abusin del timbre perquè pot acabar molestant els veïns», afegeix.