INVESTIGACIÓ AMB 384 FAMÍLIES
Els pares sí que tenen un fill favorit, segons un nou estudi
Sociòlegs de la Universitat de Califòrnia arriben a la conclusió, després d'anys de treballs, que el preferit és el gran

Una mujer pasea con su hijo y un cochecito de bebé, en Madrid. /
Els pares sempre asseguren que estimen tots els seus fills de la mateixa manera, i que de cap manera tenen un fill favorit. Bé, doncs un nou estudi de la Universitat de Califòrnia-Davis dirigit per la sociòloga Katherine Conger els porta la contrària: els pares sí que tenen un fill preferit, i sol ser el gran.
L'estudi sobre el tracte que els pares donen a cada fill i la percepció que aquest té d'això es va realitzar durant tres anys amb 384 parelles de germans adolescents i els seus pares (768, entre pares i mares). Les 384 famílies analitzades eren famílies formades pel matrimoni (no hi havia divorciats) i dos fills que havien nascut amb 4 anys de diferència.
El 70% de les mares i el 74% dels pares van admetre tenir un fill favorit. No van especificar qui era el favorit, el gran o el petit. No obstant, els resultats suggereixen als investigadors que és el primer fill el que normalment és el preferit.
EFECTE EN L'AUTOESTIMA
A tots els adolescents participants en l'estudi se'ls va preguntar si sentien que els seus pares els tractaven diferent que als seus germans i si creien que això els havia afectat l'autoestima. La investigació va revelar que hi ha un índex més elevat de baixa autoestima entre els germans petits, causada pel favoritisme dels pares pel primogènit. En canvi, el tracte diferencial amb prou feines sembla afectar l'autoestima dels grans.
La doctora Conger ha manifestat la seva sorpresa pel resultat, ja que pensava que serien els germans grans els que se sentirien més maltractats pels seus pares. "La nostra hipòtesi de partida era que els fills grans, els primogènits, estarien més afectats per la percepció que rebien un tracte diferent per la seva condició de fills grans de la família", ha apuntat.
En tot cas, Conger admet que tots els adolescents participants en l'estudi, ja fossin els primogènits o els fills petits, se sentien injustament tractats pels seus pares. "Tothom sent que al seu germà o la seva germana l'estan tractant millor. Així que tant uns com altres aprecien un tracte diferencial".
- Novetats en el format RTVE pren mesures amb 'La familia de la tele': separa Aitor Albizua i Inés Hernand de María Patiño i elimina el cor d'un dels seus blocs
- incident als voltants de l’estadi Detinguda la dona que va atropellar 15 aficionats de l’Espanyol
- Seguretat Social El Govern central vol facilitar que els jubilats combinin la seva pensió amb un ‘minijob’
- Radiografia d’un campió La Lliga de la revolució de Flick
- Treballadors de la DGAIA van alertar el 2023 del risc en les fugues de menors
- Racons emblemàtics de Catalunya L'increïble poble de conte a menys de 40 minuts de Manresa
- Aliança amb Silicon Valley Els Estats Units llancen una campanya contra la Unió Europea per la seva regulació dels gegants tecnològics
- Indemnització L’Audiència Nacional reconeix una indemnització de 232.500 euros a Rosell pel temps que va estar a la presó
- Col·loqui de Diario de Noticias i Prensa Ibérica Illa: «Fomentar l’eusquera o el català no és anar contra el castellà, és protegir el patrimoni de tothom»
- Natura L'espectacular poble de conte a només 30 minuts de Vic