AVENÇ CIENTÍFIC

Una nova teràpia restaura el sistema immune a pacients amb esclerosi

Investigadors de l'Idibaps obtenen cèl·lules dendrítiques antiinflamatòries del mateix pacient per tractar-lo

zentauroepp47680965 esclerosis multiple190408220514

zentauroepp47680965 esclerosis multiple190408220514 / Van Stokkum

Investigadors de l’Hospital Clínic-IDIBAPS, amb la col·laboració d’uns altres quatre centres espanyols, han demostrat que una teràpia cel·lular basada en cèl·lules dendrítiques antiinflamatòries restaura el sistema immune sense efectes adversos en pacients amb esclerosi múltiple (EM) o neuromielitis òptica (NMO). La investigació, que publica la revista ‘Proceedings of the National Academy of Sciences’ (PNAS), demostra que aquest tipus de cèl·lules, que s’obtenen de la sang del mateix pacient, estan modificades per inhibir la resposta inflamatòria característica d’aquestes malalties.

L’assaig, impulsat per la Fundació Grup d’Afectats d’Esclerosi Múltiple (GAEM) i la Fundació “la Caixa”, ha sigut coordinat per Pablo Villoslada, cap del grup IDIBAPS Esclerosi Múltiple Patogènesi i Noves Teràpies, i Daniel Benítez, facultatiu de la Secció d’Immunoteràpia del Servei d’Immunologia de l’Hospital Clínic.

Es tracta del primer assaig clínic que ha inclòs pacients de NMO, considerada per la seva incidència (5-10 persones de cada 100.000), com una malaltia rara.

Els resultats de l’assaig clínic també han demostrat que aquesta teràpia cel·lular és capaç d’activar la part del sistema immune que és responsable d’acabar la inflamació, i d’aquesta manera seria possible aturar el mal que aquestes malalties causen al cervell.

L’esclerosi múltiple és una malaltia del sistema nerviós crònica i inflamatòria que destrueix la substància protectora de les fibres nervioses, la mielina; és la segona causa de discapacitat neurològica en adults joves (20-40 anys), i afecta més les dones que els homes.

“Actualment no existeixen teràpies per curar aquesta malaltia, i els tractaments existents, que tenen nombrosos efectes secundaris, només són eficaços parcialment, i més en les fases inicials”, segons Villoslada. La neuromielitis òptica, d’altra banda, és una malaltia rara del sistema nerviós, també d’origen inflamatori que es caracteritza per brots que poden causar ceguesa o provocar paraplegia; i té una incidència menor que l’esclerosi múltiple, però és més greu perquè produeix més seqüeles.

Villoslada ha explicat que l’objectiu d’aquesta nova teràpia és modular les defenses del pacient per frenar la inflamació que causen l’EM i la NMO sense alterar la resta de les defenses.  El tractament consisteix a aïllar i madurar al laboratori un tipus de glòbuls blancs de la sang, les cèl·lules dendrítiques, i fer-les tolerants a proteïnes de la mielina i del cervell contra les quals reacciona el sistema immune dels pacients.

La maduració d’aquestes cèl·lules al laboratori està dirigida a fi que suprimeixin la inflamació en comptes de promoure-la i, com les cèl·lules són del mateix pacient (autotransfusió), no pateixen rebuig. A l’assaig, que va començar a finals del 2015, han participat 12 pacients, 8 amb EM i 4 amb NMO, i els resultats demostren que el tractament és segur en les dosis provades, cosa que permet continuar amb assajos clínics, segons Villoslada.

“Hem observat –ha afegit l’investigador– que les cèl·lules dendrítiques produïdes al laboratori tenen un perfil tolerogen o antiinflamatori, que és l’objectiu de la teràpia”.  En concret, els científics han comprovat que el tractament indueix la producció de glòbuls blancs reguladors que podrien restaurar la tolerància immune natural.