EXPOSICIÓ MULTIMÈDIA

Trix, la reina dels tiranosaures, conquista CosmoCaixa

El museu barceloní exposa l'espectacular esquelet d'un exemplar que va viure fa 67 milions d'anys

L'espècimen, descobert el 2013 als Estats Units, conserva el 80% dels ossos

amadridejos40705374 trix  el esqueleto de tiranosaurio  tyrannosaurus rex  mejor171027180404

amadridejos40705374 trix el esqueleto de tiranosaurio tyrannosaurus rex mejor171027180404

Antonio Madridejos

Periodista

ver +

Trix, com la van batejar els visitants del Naturalis Biodiversity Center de Leiden (Països Baixos), va ser una femella de tiranosaure d’agitada existència que va viure fa 67 milions d’anys en el que avui en dia és Montana (EUA). Va morir ja adulta i va quedar coberta de sorra, cosa que en va afavorir la fossilització. El seu esquelet va ser descobert fa quatre anys en un estat de conservació extraordinari. Sense exagerar. «Va ser una mica un cop de sort», reconeix el paleontòleg holandès Anne Schulp, que va encapçalar l’equip que va rescatar i reconstruir l’espècimen.

Des d’ahir i fins al pròxim 18 de febrer, l’esquelet de Trix es pot contemplar al CosmoCaixa de Barcelona en una exposició que repassa, a més, la biologia, el comportament i els hàbitats dels tiranosaures. Si Schulp parla de «sort» és perquè, a més del bon estat en què es troben els ossos, s’ha aconseguit recuperar el 80% de l’esquelet, un percentatge únic per a un Tyrannosaurus rex i en general per a un dinosaure d’aquestes dimensions. En total fa uns 12 metres de longitud.

Els palentòlegs creuen que es tracta d'una femella per la robustesa dels seus ossos. En la seva plenitud hauria pesat uns 5.000 quilos

Tot va començar el setembre del 2013, quan es va descobrir un maluc i un tros de la mandíbula que emergien de terra en un terreny pedregós de Montana. En a penes dues setmanes, el grup de 15 persones que treballaven en el jaciment va desenterrar l’animal. «Estava pràcticament cobert de sorra i va ser fàcil retirar-la», prossegueix. Al no ser pedra compacta, l’esquelet no havi patit les pressions que deformen els fòssils.

Anne Schulp, al costat de l'esquelet del tiranosaure, a CosmoCaixa / ENRIC FONTCUBERTA (efe)