L'ADN DE LA SETMANA

Nous passos

L'edició genètica d'embrions obre enormes perspectives: científiques i ètiques

amadridejos32628251 file   this aug  8  2008 file photo  shows embryos being pla170831165209

amadridejos32628251 file this aug 8 2008 file photo shows embryos being pla170831165209 / BEN BIRCHALL

Pere Puigdomènech

Investigador

El resultat científic de què s'ha parlat més a l'agost és el publicat el dia 24 a la revista 'Nature' i que demostra que algunes de les dificultats que s'havien presentat per modificar els genomes d'embrions humans poden ser resoltes amb les noves tecnologies d'edició. D'aquesta manera s'eliminen algunes de les barreres tècniques per poder utilitzar-les. Abans d'usar-les perquè neixi un nen a qui s'hagi editat el genoma s'haurà de decidir si s'eliminen barreres legislatives que estan basades en criteris ètics.

L'article l'han publicat investigadors dels Estats Units, i un dels autors és el científic espanyol Juan Carlos Izpisúa Belmonte. En el treball s'ha utilitzat la tècnica anomenada CRISPR-CAS9 per corregir embrions humans procedents de progenitors que són portadors d'una variant genètica que produeix un creixement anormal dels teixits del cor i és una de les principals causes de mort sobtada en atletes joves. El treball demostra que la tècnica es pot utilitzar de forma que totes les cèl·lules de l'embrió es modifiquin i que la modificació corregeixi la mutació de la forma desitjada sense efectes en altres llocs del genoma. Anar més lluny i implantar l'embrió modificat a l'úter d'una dona seria il·legal i no ho han fet.

El treball fa nous passos cap a la possibilitat de modificar el genoma d'un individu de forma que la traspassi a la seva descendència. Ho fa en la mutació d'un gen que se sap que produeix una malaltia greu. El resultat final no és diferent del que ja s'està fent per diagnòstic prenatal o preimplantatori. També analitzen el genoma per assegurar que la tècnica no produeix efectes no desitjats en l'embrió. És probable que aviat s'hagi de decidir si en casos com aquest es vol arribar a fer néixer un nen. Llavors quedarà oberta la pregunta sobre en quins casos pot estar indicada la tècnica. Per ara l'interès sembla limitat, però no trigaran a aparèixer indicacions certes o suposades i s'haurà d'anar discutint pas a pas.

Genètica CRISPR