FAUNA CURIOSA

Desvelado el secret d'un peix que destil·la alcohol per sobreviure a l'hivern sense oxigen

La carpa crucian resisteix així a la congelació de la superfície dels llacs

carpa-crucian-wikipedia

El Periódico / Agències / Madrid

Científics han descobert el secret darrere de l'extraordinària habilitat d'un peix de colors per produir alcohol com una manera de sobreviure a durs hiverns sota llacs congelats.

Els éssers humans i la majoria dels altres animals vertebrats moren en pocs minuts sense oxigen. No obstant, els peixos de colors i els seus parents silvestres, la carpa crucian, poden sobreviure durant dies, fins i tot mesos, en aigua lliure d'oxigen al fons dels estanys coberts de gel.

Durant aquest temps, els peixos són capaços de convertir l'àcid làctic produït anaerobiament en etanol, que després difon a través de les brànquies a l'aigua circumdant i evita una acumulació perillosa d'àcid làctic al cos.

El mecanisme molecular darrere d'aquesta habilitat molt inusual, que és únic entre els vertebrats i més comunament associats amb el llevat de cervesa, ara s'ha descobert i es publica a la revista 'Scientific Reports'.

Un equip de les universitats d'Oslo i Liverpool ha demostrat que els músculs de peixos de colors i carpes crucian contenen no només l'habitual, sinó dos conjunts de les proteïnes normalment utilitzades per canalitzar els carbohidrats cap a la seva descomposició dintre dels mitocondris d'una cèl·lula, un pas clau per a la producció d'energia.

Mentre que un conjunt d'aquestes proteïnes sembla molt similar a la d'altres espècies, el segon conjunt està fortament activat per l'absència d'oxigen i mostra una mutació que permet canalitzar els substrats metabòlics a la formació d'etanol fora del mitocondri.

Altres anàlisis genètiques suggereixen que els dos conjunts de proteïnes van sorgir com a part d'un esdeveniment de duplicació del genoma complet en un avantpassat comú de peixos de colors i carpes crucian fa uns 8 milions d'anys.

Estanys coberts de gel

Michael Berenbrink, un fisiòleg evolutiu de la Universitat de Liverpool, va dir en un comunicat: "Durant el seu temps en aigua sense oxigen en estanys coberts de gel, que poden durar diversos mesos al seu hàbitat del nord d'Europa, les concentracions d'alcohol en la carpa crucian poden arribar a més de 50 mg per 100 mil·lilitres, que està per sobre del límit de la capacitat de beguda en aquests països.

"No obstant, això segueix sent una situació molt millor que omplir amb àcid làctic, que és el producte metabòlic final per a altres vertebrats, inclosos els éssers humans, quan no tenen oxigen".

Cathrine Elisabeth Fagernes, de la Universitat d'Oslo, va dir: "Aquesta investigació destaca el paper de les duplicacions de tot el genoma en l'evolució de la novetat biològica i l'adaptació de les espècies a ambients prèviament inhòspits.