INVESTIGACIÓ

Els ximpanzés poden variar el seu somriure com els humans

Un estudi suggereix que la comunicació entre aquests animals és més similar a la dels humans del que es pensava

Dos ximpanzés al Zoo de Buenos Aires. / AP / DANIEL LUNA

1
Es llegeix en minuts

Un estudi revela que els ximpanzés tenen els mateixos tipus de somriure que els éssers humans, cosa que suggereix que van evolucionar a partir d'expressions positives dels simis ancestrals.

Les noves troballes de la Universitat de Portsmouth (Anglaterra) indiquen que la comunicació entre ximpanzés és més similar a la dels humans del que es coneixia prèviament.

La investigació també ha trobat que els ximpanzés són capaços de produir aquests tipus de somriure en silenci, sense veure's limitats pel so acompanyat de la rialla.

La investigadora principal, Marina Davila-Ross, del Centre de la Universitat de Psicologia Comparada i Evolutiva, i els seus col·legues van estudiar les expressions facials dels primats per descobrir els orígens evolutius del riure i el somriure humà.

"Els éssers humans tenen la flexibilitat de mostrar el seu somriure sense parlar o riure o bé fent-ho. Aquesta capacitat d'utilitzar de forma flexible les nostres expressions facials ens permet comunicar-nos de manera més explícita i versàtil, però fins ara no sabíem que els ximpanzés també poden produir expressions facials lliures de les seves vocalitzacions".

Els investigadors van filmar 46 ximpanzés al Chimfunshi Wildlife Orphanage, i van utilitzar ChimpFACS --un sistema de codificació de l'acció facial dissenyat per a ximpanzés-- per mesurar els seus moviments facials.

Notícies relacionades

L'estudi va investigar els tipus específics de somriures que acompanyen els sons del riure i van trobar que aquests tipus de somriure tenen el mateix origen evolutiu que el somriure humà quan estan rient. Se suggereix que aquests tipus de somriure dels éssers humans han d'haver evolucionat a partir d'expressions positives dels simis ancestrals.

L'estudi a més aporta que la flexibilitat en les expressions facials ja estava present en els simis ancestrals i va sorgir molt abans que els humans evolucionessin.