ETOLOGIA DELS CÀNIDS

Els científics desxifren què diuen els gossos quan remenen la cua

Els moviments a l'esquerra o a la dreta equivalen a sentiments oposats

Experts de les universitats de Trento i de Bari han estudiat el significat del moviment de la cua dels gossos. / M. CATANZARO / M. TUDELA

3
Es llegeix en minuts
MICHELE CATANZARO
BARCELONA

Després de mil·lennis de convivència, els humans comencen a entendre què volen transmetre els gossos quan remenen la cua: si el moviment va cap a l'esquerra, l'animal genera una reacció de tensió en els seus congèneres; si va cap a la dreta, la sensació és d'indiferència o atracció. Així ho ha revelat un estudi publicat a la revista Current Biology per investigadors de la Universitat de Trento (Itàlia).

«Encara que sembli mentida, és la primera vegada que la ciència arriba a una conclusió clara sobre els missatges continguts en els moviments repetitius de la cua dels gossos», comenta Marc Bekoff, etòleg de la Universitat de Colorado, no implicat en l'estudi. Fins ara se sabia que els gossos es comuniquen amb la posició del cos (dret, d'intimidació; ajupit, de por, i semiajupit, de joc), amb la forma de bordar (el grunyit agressiu, el gemec submís) i fins i tot amb les olors (les seves glàndules anals emeten unes feromones que els altres gossos detecten). Tot i això, no se sabia res del significat de remenar la cua de manera més o menys àmplia o amb un recorregut concret.

El 2007, els autors de l'estudi van començar a aclarir l'assumpte. Van analitzar mitjançant ressonància magnètica el cervell d'alguns gossos i van detectar que quan se'ls exposa a una imatge tranquil·litzadora -com la dels seus amos- se'ls activa l'hemisferi esquerre, i això es tradueix en el fet que remenen la cua de manera més accentuada cap a la dreta. En canvi, quan se'ls exposa a una imatge intimidatòria -un gos desconegut en actitud agressiva- fan tot el contrari. «En dècades d'observació no s'havia detectat aquesta tendència a decantar la cua més cap a un costat», comenta Oriol Ribas Recolons, biòleg expert en comportament caní.

RESSONÀNCIA ACÚSTICA / L'últim estudi afegeix una peça més al trencaclosques. En l'experiment s'ensenya a un gos la imatge d'un altre que remena la cua, mentre se li monitoritza el batec del cor. Quan el de la imatge remena la cua cap a la dreta, es queda tranquil. En canvi, quan la remena cap a l'esquerra, el batec canvia, fet que suggereix tensió. En altres paraules, la sensació d'alerta o l'oposada es transmet entre els gossos a través del moviment de la cua.

«No sóc cap expert en gossos: he arribat a interessar-me en la seva cua perquè m'interessa entendre per què els dos hemisferis del cervell tenen especialitzacions diferents», explica Giorgio Vallortigara, coordinador de la investigació. Hi ha molts òrgans dobles (els pulmons,  els ronyons), però normalment tots dos desenvolupen la mateixa funció. «Els hemisferis del cervell, per contra, tenen funcions diferents: per exemple, un ictus a l'esquerra pot deixar sense parla, i un a la dreta, sense orientació espacial», afegeix.

Aquesta especialització del cervell es reflecteix en parts del cos que també estan desdoblades, com en la preferència d'una mà o l'altra a l'hora d'escriure. «Però a mi m'interessava veure si també es reflectia en òrgans no desdoblats, com la llengua d'una granota o la cua d'un gos», explica Vallortigara. L'asimetria o lateralització del cervell té molt misteri, prossegueix el científic. «Per exemple ¿quin avantatge té localitzar funcions diferents a cada costat? O ¿per què l'asimetria es repeteix en gairebé tots els exemplars d'una espècie: per exemple, per què només el 10% de les persones són esquerranes, i no la meitat?», es demana.

Notícies relacionades

«Sabíem que l'asimetria del cervell té alguna cosa a veure amb l'elaboració emocional: en pacients amb ictus a la part davantera esquerra del cervell es registren molts casos de depressió, mentre que els que tenen la mateixa condició a l'hemisferi dret poden ser exageradament optimistes», observa Vallortigara. Aquestes observacions són consistents amb el que passa amb els gossos, en els quals l'activació de cada hemisferi, corresponent a remenar la cua cap a una direcció o cap a l'altra, equival a reaccions emocionals oposades.

CAUTELA / Vallortigara és cautelós en la interpretació dels seus resultats. «¿Això que veiem és comunicació o una reacció instintiva?», pregunta. No és clar si un gos escull intencionadament remenar la cua a l'esquerra per intimidar un altre gos o només reacciona automàticament davant d'uns estímuls externs. «Em sembla que hi ha alguna cosa més. Els gossos són capaços d'enviar-se missatges sofisticats. La comunicació per mitjà de la cua ha de ser un senyal complex, que combina la direcció amb l'amplitud i el recorregut concret. Aquests estudis són un gran inici per a una investigació de llarg termini».