La Vuelta i els carrils bici

La Vuelta i els carrils bici
2
Es llegeix en minuts
Sergi López-Egea
Sergi López-Egea

Periodista

Especialista en Periodisme esportiu i ciclisme

ver +

Aquest any al Tour vaig descobrir que era fàcil identificar el color d’un ajuntament on era l’habitació a l’hotel de torn depenent del nombre de carrils bici existents. Era tan fàcil com entrar a Google, posar el nom de la localitat i de seguida endevinaves el nom de l’alcaldessa o alcalde de torn. Curiosament sempre hi havia una coincidència: ajuntament blau, poc carril bici i ajuntament vermell, bicicletes per totes les cantonades.

A la Vuelta, una vegada s’abandoni Catalunya, començarà l’examen d’identitat carril bici perquè, desgraciadament, vivim una època una mica convulsa en aquest tema. La mobilitat, el canvi climàtic, l’ecologia són punts coincidents quan puges a una bici i et poses a pedalar. Tots els ajuntaments obren els ulls i amb això les portes de les arques municipals a l’hora d’acollir-hi la Vuelta. Només són facilitats, un marc idoni per promocionar la ciutat de torn, perquè el món conegui gràcies a la televisió els tresors amagats, perquè vinguin visitants i perquè els mateixos veïns es llancin al carrer i ampliïn l'afecte cap als ciclistes visitant, ja que hem sortit de casa, els bars i restaurants de la vila escollida.

El dia que la Vuelta arriba tot són facilitats, es viu per i per a la bicicleta, s’estima i es disfruta amb els ciclistes, però llavors arriba el dia després, en què desapareixen les tanques, les pancartes i el podi instal·lats gairebé sempre a l’avinguda principal.

Tot i això, ara, ja que parlem de ciclisme i de bicicletes s’està produint un fet molt preocupant. Una sèrie d’ajuntaments que ha canviat el color del seu govern ha decidit començar a suprimir els carrils bici confeccionats per les anteriors administracions.

Notícies relacionades

No són ciutats per les quals passarà la Vuelta, però sí localitats visitades en anys anteriors o que no solen tenir cap objecció a oferir la seva candidatura per acollir la carrera en edicions venidores. Però s’estan destruint aquests carrils i ho estem veient en ciutats com Gijón, a Astúries, Logronyo, a la Rioja, Elx, en terres alacantines, i Palma, a les Illes Balears. L’esquelet de carrils bici comença a desaparèixer per tornar a afavorir el cotxe, com si els que van amb bicicleta molestessin, que no cal que siguin entusiastes de l’esport, sinó simplement usuaris de la bici, que la fan servir per anar a la feina o simplement per moure’s per la ciutat perquè han entès que a base de pedalar una mica s’arriba abans a tot arreu en comptes de ser davant el volant del cotxe.

Els carrils bici no molesten, permeten la mobilitat, deixen respirar una mica més a les ciutats i no tenen per què ser d’un color polític determinat. Per la qual cosa, si volen per a l’any que ve acollir la Vuelta en el seu si, millor que prediquin amb l’exemple i no malgastin els diners de les arques públiques traient carrils bici amb l’excusa de recuperar els carrers per als cotxes perquè és pa per avui i engrunes per demà. I, curiosament, els que estan eliminant aquests carrils bici mantenen sempre el mateix color en les seves idees polítiques.