ENTREVISTA AMB EL President del grup Hotusa

Amancio López Seijas: «L'adaptació al canvi és bàsica en tota activitat»

Amancio López Seijas, a l’Eurostars Grand Marina Hotel de Barcelona.

Amancio López Seijas, a l’Eurostars Grand Marina Hotel de Barcelona. / FRANCESC CASALS

3
Es llegeix en minuts
S. G.
BARCELONA

Amancio López Seijas (Chantada, Lugo, 1955) va fundar Hotusa amb el somni de «fer una gran cosa». Aquesta visió l'ha acompanyat tota la seva carrera, i fins i tot en crisis veu oportunitats per créixer. L'últim exemple, aquesta setmana: l'entrevista es va realitzar dies abans de viatjar a Cuba per incorporar un nou hotel al grup.

-Diuen que és un empresari fet a si mateix.

-Tots els emprenedors són fets a si mateixos. Té una part de somni, una part de feina i molta constància i innovació. La innovació, l'adaptació al canvi, és l'essència de qualsevol activitat. A vegades, quan parlem d'entusiasme pensem que no és rellevant, i efectivament no és suficient, però sense això és impossible abordar cap repte.

-¿Quins elements té una empresa per resistir 36 anys, com la seva?

-El primer factor d'èxit de tot en la vida és veure la realitat com és. Ser realista, ni optimista ni pessimista. El segon és una dosi important d'il·lusió. També hi ha d'haver una continuïtat, que no hi hagi canvis bruscos, sinó una evolució permanent. És adequat tenir un equip que combini gent experta i gent jove, perquè l'empresa no vegi mai el futur com una amenaça, sinó com una oportunitat.

-¿I com s'adapta Hotusa als canvis actuals?

-Intentant intuir per on va el futur, anar cinc minuts endavant sempre, assumint algun risc d'equivocar-te. En la pràctica, fent organitzacions molt lleugeres, poc jerarquitzades. I amb una política de recursos humans en què tothom hi tingui oportunitats, qualsevol pot créixer de pressa si té vàlua i implicació.

-¿Com aconsegueix tenir beneficis i augmentar ingressos en plena crisi?

-Pel que fa a les vendes, bàsicament tenim més hotels. I pel que fa als marges, gestionant-ho el millor que podem, ajustant costos... No es tracta de fer grans plans, sinó que en el dia a dia és on l'organització ha de millorar.

-El turisme és el sector que més impulsa l'ocupació a Espanya.

-El turisme és molt important per a Espanya i Catalunya. A Barcelona significa el 16% del PIB. És una activitat transversal, beneficia els hotels, però també els restaurants, comerços, taxis, pràcticament tot. Estem en una situació complicada, el turisme nacional i el turisme europeu occidental cauen i ens queda el dels països emergents.

-També Hotusa mira als països emergents per expandir-se.

-Sí, i té sentit. Pots estar en diferents països amb la confiança que difícilment tot el món estarà malament al mateix temps. La internacionalització consisteix bàsicament en «el que sé fer ho faig i ho replico allà on vaig». Per a nosaltres, el primer destí on estem creixent és Llatinoamèrica. Estem en fase de prospecció a l'Àsia, i des del punt de vista hoteler, també l'Àfrica és interessant.

-¿Se segueix considerant un emprenedor?

-L'esperit de l'emprenedor és el que té un somni, això no es perd mai. Tinc la percepció que la societat no ho entén així. De la mateixa manera que reivindiquem valors com l'esforç, hem de reivindicar en l'activitat empresarial el concepte de l'ètica. A vegades es pot percebre que el nivell d'ètica que hi ha al món de l'empresa és inferior al d'altres sectors. No hi estic gens d'acord.

-El cas Marsans, l'ERO d'Iberia o el concurs de creditors d'Orizonia no ajuden el sector.

-No ajuden gens. A Marsans i Orizonia, tant pel fons com per la forma, sobretot a Marsans, li ha fet un mal important.

-¿Com a president de l'organització d'empreses turístiques Exceltur, com veu la situació del sector?

-Està en un moment complicat, sobretot en l'àmbit urbà, per la caiguda del turisme intern i per l'augment d'impostos i taxes, incloent les dels aeroports. Entenem les dificultats de les administracions, però els impostos no poden ser la sortida. Sóc més favorable a acceptar els impostos a títol personal que a les empreses, perquè això no et fa competitiu i poses en perill l'empresa.

-¿Què aconsella a l'empresari que tingui problemes?

Notícies relacionades

-En la situació de crisi a Espanya i Europa, el capital se n'ha anat als països emergents, però el saber fer és aquí. Qualsevol que sàpiga fer alguna cosa bé té enormes possibilitats de fer-la en altres països, en altres continents, sigui un treballador o una empresa. Estem en un món global i jo no em quedaria esperant. Al final és el que tu fas, la resta és estèril, que si la situació, que si el pessimisme... això no resol res, la qüestió és què podem fer nos-

altres.