ELS RESTAURANTS DE PAU ARENÓS
Minyam: si treu fum és un Vulcanus
El xef Hug Pla ha desenvolupat un fumador amb el qual aromatitza els arrossos al seu restaurant del Poblenou

zentauroepp40313605 minyam170929192915 /
Minyam no és un país del Sud-est Asiàtic, sinó la pàtria del cuiner Hug Pla al Poblenou. On hi va haver el bar Cisco des del 1900 -i després, diferents mutacions, noms i ruïnes- va aparèixer el novembre del 2016 aquest enigmàtic Minyam, nom d'una salsa amb llima i gingebre que durant anys el xef va intentar patentar i, a punt d'aconseguir-ho, es va afartar de la cendra burocràtica.
Entestat a deixar empremta, Hug segueix amb els invents, centrats en el fum: d'acord amb un fabricant, llançarà abans d'acabar l'any un fumador ràpid. El prototip corona una campana amb la qual cobreix els arrossos i conserva les emanacions. Tots dos els ha fabricat un ferrer. L'enginy es diu Vulcanus, i també dona nom a la sèrie arrossaire.
Gran respecte pels xefs 'bricoleurs' (Jordi Herrera, de Manairó, al capdavant), de manera que em sento a l'espera de l'espectacle volcànic. Per favor, que no escupi lava i escòria com el Vesuvi i em quedi petrificat.
La paella és l'últim plat, que porta el mateix Hug: un barret de pagès oriental d'on sorgeix una fumarola que fa olor de romaní. Al destapar-lo, un arròs fosc amb pebrots, ceba, bolets, coronats pel blanc: navalles i bacallà. Desconfio de l'aspecte, però és bo-bo, encara que en algun punt hi ha una indesitjada concentració de fums. Al comentar-ho amb l'Hug, deduïm que coincideix amb la boca del barret i l'acció del bufador. Provarà de repartir l'ambientador.
Durant molts anys, l'Hug va ser cuiner de Kaiku, a la Barceloneta, on ja va assajar una paella fumada, afany que aconsegueix plenament en aquest destí, associat amb Giovanna d'Avanzo i els propietaris de la sala de concerts Marula. Un local molt agradable amb bigues de ferro i totxo i un menú molt popular al barri, a 11,60 euros.
Minyam
Pujades, 187, Barcelona T.: 93.348.36.18Menú de migdia: 11,60 €Prei mitjà (sense vi): 35 €
Bec una copa de cava Pol -malament: no la serveixen davant meu, la porten plena, amb les bombolles mortes-, i després, un blanc, Veritas 2016, moll i chardonnay. Després tot funciona a la perfecció: el seitó en escabetx, l'ostra amb maracujà, el 'sashimi' de tonyina amb alvocat i el pop amb arròs verd cruixent. Excel·lents, en el seu punt.
El dubte apareix amb el (bon) 'carpaccio' de vedella (posaria en òrbita l'ampolla d'oli de tòfona), al qual li sobren la meitat dels elements. A favor de la bellesa: només si té sentit (comestible). Si hi ha una ratlla de pebre vermell, que especiï el plat. Si hi ha una fulla, que doni un gust determinat. Ser (necessari) més que estar-hi.
Assortiment de postres: tiramisú, pastís de Santiago, pinya amb taronja... Atractius, encara que també amb alguns elements capritxosos.

Uno de los arroces de la serie Vulcanus. JOAN PUIG
L'Hug parla sense fums sobre les seves intencions: "Per fi faig la meva cuina. Fresca, sana, divertida. El Mediterrani amb tocs del món. També vull donar una altra visió de la cuina clàssica".
Notícies relacionadesLa voluntat del xef és aportar alguna cosa, estrangular la rutina. S'esforça a ser diferent, si bé ha de deixar anar el llast, els adorns. S'exposa i compromet amb els arrossos Vulcanus.
Té cap i ambició per encendre una cuina amb personalitat. Encara que si no hi ha mesura, bufa el perill del socarrim.
EL+
Molt ben treballat l'ingredient principal de cada plat.
- La futura gran plaça davant l’edifici Estel contraria els veïns
- Accés a la universitat ¿On es poden veure les notes de selectivitat 2025 a Catalunya a partir d’aquest dimecres? Consulta aquest cercador
- Selectivitat La nova selectivitat s’estrena a Catalunya amb un descens de notes i aprovats
- Les filles de Totón Comella impulsen el llegat familiar
- Trump afirma que Espanya és un "problema" per a l’Aliança Atlàntica
- Cimera de l’OTAN Els líders de l’OTAN donen suport a augmentar la despesa en defensa al 5%, malgrat les reticències d’Espanya
- Negociació amb el Govern El Govern admet que la bilateral per formalitzar el finançament singular es podria endarrerir
- Calçat Una podòloga, contundent respecte a portar crocs a l’estiu: «L’ideal és que no les utilitzis»
- Sector bancari El Sabadell adverteix els seus accionistes que hauran de pagar impostos si acudeixen a l’opa del BBVA
- Política La majoria progressista del TC s'inclina per la constitucionalitat de l'amnistia a l'espera de la votació d'aquest dijous