ENTREVISTA AMB LA COL·LABORACIÓ DEL BBVA

"Anem recuperant a poc a poc les visites presencials"

El doctor Agustín Balboa, especialista en malalties digestives, ha prioritzat aquests dies les visites telefòniques i espera anar tornant a la normalitat en les pròximes setmanes

agustin balboa-ok

agustin balboa-ok

3
Es llegeix en minuts
E. P.

-Com a metge especialista en l’aparell digestiu, ¿com ha afectat la seva consulta el coronavirus?

-L’ha afectat de forma molt notable. Em dedico a l’estudi i tractament de les malalties digestives, cosa que suposa que a més de fer una visita mèdica com qualsevol altra especialitat, també faig endoscòpies digestives com a part del diagnòstic i tractament de les diferents patologies. Amb la situació creada per la pandèmia hem optat per dur a terme de forma preferent consultes telefòniques, tot i que en alguns casos mantenim les visites presencials per descartar una patologia aguda mitjançant la palpació de l’abdomen. Això sí, només fem endoscòpies digestives urgents, per la qual cosa hem passat de 75 endoscòpies a la setmana a 4 o 5.

-Vostè mateix es va veure afectat per la Covid-19. ¿Quina ha sigut la seva experiència amb la malaltia?

-Sí, en aquest sentit vaig ser un pioner. La meva experiència va ser com la de la majoria de les persones que adquireixen la Covid-19, és a dir, febre, tos, malestar general, com qualsevol grip, a la qual en el meu cas es van afegir una diarrea abundant, agèusia (pèrdua del gust) i anòsmia (pèrdua de l’olfacte). En cap moment vaig tenir dispnea (dificultat per respirar), per la qual cosa no vaig haver d’anar a urgències. Actualment em trobo bé, tot i que encara no he acabat de recuperar l’olfacte i el gust.

-La seva consulta és al centre mèdic Teknon, ¿com va reaccionar l’hospital davant la pandèmia?

-Va sol·licitar ajuda a totes les especialitats perquè donéssim un cop de mà en la cura dels pacients ingressats amb infecció per SARS-CoV2, i és d’admirar com tots van col·laborar: reumatòlegs, psiquiatres, cirurgians, cardiòlegs, ginecòlegs... Durant unes setmanes no hi havia especialistes, només metges tractant pacients amb la Covid-19, tant a planta com a urgències. Lamentablement, jo no vaig poder ajudar perquè estava convalescent i al no poder-me fer cap test de control vaig haver d’esperar tres setmanes abans de l’alta. Quan me la van donar, la situació començava a estar controlada, així que em vaig quedar a la reserva.

-¿De quina manera gestionaran el desconfinament per atendre totes les visites ajornades?

-Amb el meu diagnòstic de Covid-19 vam haver de fer la quarantena a la consulta. Al reincorporar-me, les meves secretàries van contactar amb la major part dels pacients per oferir-los una visita telefònica, cosa que ens permetia fer el control de seguiment i el tractament en molts casos. Actualment, ens adaptarem a les diferents fases del desconfinament, de manera que anirem fent cada vegada més visites presencials (que són les que realment trobo a faltar, perquè puc veure la cara i el llenguatge no verbal dels pacients i els puc fer l’exploració física si és necessari), fins que puguem recuperar la nostra activitat normal. Una altra història seran les endoscòpies. Haurem de fer un esforç per acomodar les que van quedar pendents i poder continuar oferint aquesta tècnica a les visites noves.

-¿Tem que alguns pacients puguin veure agreujades les seves malalties per haver hagut d’esperar un temps per tractar-se?

-A la meva consulta veiem totes les malalties digestives, i entre les més freqüents, per exemple, les relacionades amb la malaltia per reflux, els trastorns funcionals digestius o la malaltia inflamatòria intestinal. En molts d’aquests pacients l’estrès pot empitjorar la seva simptomatologia, i per tant una situació com la que estem vivint els pot descompensar fàcilment. En aquest sentit, les visites telefòniques han ajudat a controlar les seves molèsties. En aquests pacients amb símptomes que poguessin suggerir més gravetat, hem portat a terme les exploracions necessàries, incloses les exploracions endoscòpiques. Per això confio que, malgrat tot, els meus pacients no s’hagin sentit desatesos.

Notícies relacionades

-A nivell econòmic, ¿com l’ha afectat la situació actual? ¿Ha sol·licitat algun tipus d’ajuda?

-Com és previsible, la disminució de l’activitat i, especialment, la supressió de l’activitat endoscòpica, suposen un cop econòmic dur, tot i que en aquest sentit he comptat amb el recolzament del meu gestor bancari del BBVA, que fins i tot abans de saber-se les condicions dels crèdits ICO que es van concedir a la petita empresa, es va posar en contacte amb mi. Quan es van conèixer les condicions requerides pel Govern, me les van indicar i es van encarregar de la tramitació. Vaig obtenir el crèdit tot just una setmana després de la sol·licitud. Això em permet mantenir les nòmines de les meves secretàries i pagar les despeses de la consulta, fins i tot malgrat la disminució de la facturació.